Aminokwasy syntetyczne a naturalne

Aminokwasy, czyli cegiełki budijące mięśnie, można podzielić na aminokwasy syntetyczne i naturalne, stosowane w różnych sytuacjach.

Białka, a tym samym zbudowane z nich aminokwasy są podstawowym budulcem naszych mięśni. To fundament diety każdego, kto myśli o rozwoju muskulatury. Aminokwasy można podzielić na te pochodzenia naturalnego, zawarte w pożywieniu oraz te przetworzone i uzyskane w laboratorium, tak zwane aminokwasy syntetyczne. Trenerzy sportowi i dietetycy zalecają wszystkim ćwiczącym przyjmowanie obu ich rodzajów.

Kiedy wybrać aminokwasy syntetyczne

Podczas treningu siłowego mocno obciążamy mięśnie, dosłownie niszczymy budujące je komórki, aby stworzyć przestrzeń do powstania nowych, bardziej licznych komórek mięśniowych. Po intensywnych ćwiczeniach organizm szczególnie potrzebuje budujących aminokwasów, aby napełnić nimi sfatygowane mięśnie, dzięki czemu zyskają one nowe rozmiary. Czas bezpośrednio po treningu jest najlepszym do tego momentem, gdyż zniszczone mięśnie są wyjątkowo mocno wypełnione krwią - tym samym organizm jest w stanie dostarczyć do mięśni znacznie szybciej i więcej składników odżywczych. W takim przypadku, gdy zależy nam na czasie idealnym wyborem są aminokwasy syntetyczne. Raz, że męczeni treningiem nie jesteśmy w stanie od razu zjeść pełnowartościowego posiłku, a ponadto organizm szybciej przyswoi i zasili mięśnie wstępnie przetworzonymi aminokwasami syntetycznymi. Mogą mieć on postać proszku do rozpuszczenia w wodzie/mleku lub łatwych do połknięcia kapsułek, więc z powodzeniem można je zastosować już w szatni po ćwiczeniach. Przyjmując suplement z aminokwasami mamy też pewność, że każda porcja zawiera pełen profil aminokwasowy, a więc odpowiednie proporcje aminokwasów egzogennych, które organizm jest w stanie samodzielne syntetyzować.

Kiedy wybrać aminokwasy naturalne

W ciągu kolejnej 1-1,5 godziny od treningu należy przyjąć następną porcję aminokwasów, tym razem zawartych w naturalnym pożywieniu. Zdrowe pokarmy bogate w aminokwasy to przede wszystkim mięso - kurczak, indyk, wołowina. Zawartość białka w mięsie (które potem, w organizmie rozbijane jest na aminokwasy) oscyluje w granicach 15-20 procent, a więc w 100 gram kurczaka mamy około 20 gram białka. Również profil aminokwasowy mięsa jest wyjątkowo dobrze zbilansowany, aby odżywić komórki, odnowić zniszczone i zbudować nowe. Bogatym źródłem aminokwasów naturalnych są również chude ryby, łosoś, tuńczyk, biały ser (twaróg), jajka (białka jaj). Tak naprawdę człowiek w każdym swoim posiłku przyjmuje białko rozbijane na aminokwasy naturalne. Połączenie ich z suplementacją aminokwasami syntetycznymi stwarza w ludzkim organizmie jeszcze lepsza warunki do rozbudowy mięśni.