Co obejmuje i wyklucza dieta wegańska?

Celem stosowania diety wegańskiej jest zapobieganie cierpieniu zwierząt oraz dostarczenie organizmowi składników, zapewniających prawidłowe, zdrowe funkcjonowanie.

Dieta wegańska nie jest receptą, mającą zapewnić zdrowie i dobre samopoczucie. Terminem "weganizm" określa się nie samą dietę, ale styl życia, mający na celu poprawę życia na ziemi. Filozoficzne korzenie wegan sięgają indyjskiej nauki Ahimsa, postulującej zaniechanie wszelkiej przemocy, szacunek do każdej formy życia oraz wiarę w wyższą sprawiedliwość. Współcześni weganie promują produkty nie pochodzące od zwierząt, głosząc, że ich stosowanie właściwie wpływa na ludzi, zwierzęta i środowisko.

Stop cierpieniu zwierząt

Dieta wegańska jest odmianą wegetarianizmu, wykluczającą z diety pokarmów pochodzenia zwierzęcego, a więc nie tylko mięso, ale również mleko, miód i jajka. Weganizm, jako postawa etyczna, nie opiera się jedynie na zachowaniu restrykcyjnych zasad odżywiania. Jest to styl życia, polegający na powstrzymywaniu się od używania wszelkich produktów odzwierzęcych. Weganie nie noszą więc wełnianych, jedwabnych i skórzanych ubrań, futer, nie używają kosmetyków, zawierających składniki pochodzenia odzwierzęcego oraz produktów testowanych na zwierzętach. Odrzucają zatem wszystko, co wiąże się z cierpieniem istot żywych, koniecznością zadawania im bólu i śmierci.

Źródła wartości odżywczych

Dieta wegańska, chociaż uboga w składniki pochodzenia odzwierzęcego może być zdrowa. Podstawę pełnowartościowej diety stanowią rośliny strączkowe, warzywa, owoce, kasze, zboża, orzechy i ziarna, produkty zawierające soję i tofu oraz oleje tłoczone na zimno. Pomimo tego, że dieta wegańska wydaje się być uboga, jej właściwe ułożenie pozwoli odpowiednio zaopatrzyć organizm w niezbędne składniki odżywcze. Źródłem białka są orzechy, ziarna (mąka pełnoziarnista, ryż, pestki słonecznika) oraz warzywa strączkowe i ich przetwory (mleko sojowe, tofu). Węglowodanów dostarczają organizmowi ziarna pszenicy, jęczmienia, owsa, ryż i ich przetwory, ziemniaki, fasola, soczewica oraz owoce. Tłuszcz zawierają orzechy, nasiona słonecznika, dyni, kukurydza, siemię lniane, oleje roślinne oraz awokado. Warzywa, owoce, kasze, pieczywo razowe, rośliny strączkowe, zielone warzywa są również bogate w witaminy, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Weganizm a zdrowie człowieka

Udowodniono, że osoby, stosujące dietę wegańską rzadziej zapadają na choroby serca, raka piersi, cukrzycę, nie mają kłopotów z występowaniem kamieni żółciowych i nerkowych oraz z hemoroidami. Dieta wegańska jest niskotłuszczowa, nie zawiera tłuszczy nasyconych i cholesterolu. Jest za to bogata w złożone węglowodany oraz witaminy, pochodzące z warzyw i owoców.