Ćwiczenia pilates dla początkujących

Długotrwały efekt i doskonałe samopoczucie - oto główne powody, dla których zestaw ćwiczeń pilates jest formą wysiłku fizycznego odpowiednią dla osób w każdym przedziale wiekowym.

Joseph Pilates, pochodzący z Niemiec sportowiec i tancerz, rozpowszechnił specyficzny zestaw ćwiczeń w środowisku amerykańskich artystów scenicznych już w okresie międzywojennym minionego wieku. Idea towarzysząca zestawom, określanym na cześć jego twórcy mianem ćwiczeń pilates, zyskała na popularności po wojnie, a do dziś należy do najbardziej powszechnie stosowanych i dostępnych niemal dla wszystkich form aktywności ruchowej. Ćwiczenia pilates gwarantują dobrą kondycję, pomagają wyrzeźbić sylwetkę, ale przede wszystkim wzmacniają odporność psychiczną i poprawiają samopoczucie. Trening nie wymaga dużej sprawności i zaawansowania sportowego, dlatego niemal w każdym momencie życia można go rozpocząć.

 

 

  • Właściwe przygotowanie do ćwiczeń pilates

Do ćwiczeń pilates z pewną rezerwą powinny podejść jedynie kobiety w ciąży oraz osoby w podeszłym wieku - w obu przypadkach warto możliwość podjęcia ćwiczeń skonsultować z lekarzem lub z doświadczonym trenerem. W pozostałych przypadkach można podjąć samodzielny trening w warunkach domowych. Może on być jednak zbyt wyczerpujący dla osób, które od wielu lat nie wykonywały regularnie żadnych ćwiczeń fizycznych. W takim wypadku trzeba koniecznie rozpocząć dzienny zestaw ćwiczeń od solidnej rozgrzewki w postaci powtarzalnych wymachów rękoma i nogami, serii skłonów i przysiadów. Gdy można już rozpocząć właściwy zestaw ćwiczeń pilates, trzeba pamiętać o zharmonizowaniu tempa ćwiczeń z oddechem - jest to istotą powodzenia treningu. Powtórzenia należy wykonywać powoli, ale dokładnie, z dużą dbałością o postawę.

 

  • Ćwiczenia pilates na poszczególne grupy mięśni

Dzięki wykonywanym konsekwentnie ćwiczeniom pilates można rozwinąć mięśnie i spalić nadmierne kilogramy we wszystkich partiach ciała. Żeby jednak efekt był współmierny do wysiłku, warto zacząć od proporcjonalnej dawki ćwiczeń z przeznaczeniem na poszczególne partie ciała. Podstawowy zestaw powinien składać się z ćwiczeń wykonywanych w pozycji leżącej: naprzemiennie należy ćwiczyć rowerek (krążenie nóg w dynamicznym tempie), unoszenie prostych nóg (oraz - na zmianę - prawej ręki i lewej nogi i odwrotnie) oraz ich uginanie. Ćwiczenia wykonujemy w seriach minimum 20 powtórzeń. Po upływie około trzech tygodni możemy zacząć stopniowo zwiększać liczbę powtórzeń. Ważne jednak, żeby zachować zdrowy rozsądek. Istotą ćwiczeń pilates jest trwały, nie zaś szybki i jedynie chwilowy efekt.