Ćwiczenia relaksacyjne w pracy

Proste i skuteczne ćwiczenia relaksacyjne pomagają zredukować napięcie, uspokoić umysł i odprężyć ciało.

Gdy odczuwamy, że nasz zapał do działania stopniowo spada, to znak, że nadszedł dobry moment na pięciominutową przerwę na rozluźnienie. Zanim przystąpimy do wykonywania ćwiczeń relaksacyjnych warto je starannie zaplanować. By wybrać naprawdę skuteczne ćwiczenia relaksacyjne, warto postawić na techniki oparte na teorii naukowej. Przykładem jest metoda Jacobsona. Zakłada ona, że odprężenie psychiczne idzie w parze z odprężeniem fizycznym, a napinanie i rozluźnianie mięśni przynosi ukojenie zarówno dla ciała, jak i umysłu.  Te ćwiczenia relaksacyjne sprawią, że nie tylko poprawimy swoje samopoczucie ale i podniesiemy wydajność w pracy. Są łatwe i nie wymagają sprawności fizycznej. Można je wykonywać nawet w pracy.

 

 

  • Znajdź odpowiednie ćwiczenie

Z szerokiej gamy dostępnych ćwiczeń możemy wybrać jedno, które będziemy powtarzać. Jednym z polecanych ćwiczeń pojedynczych jest kilkukrotne marszczenie i rozluźnianie czoła. Powoduje to odprężenie mięśni twarzy. By rozluźnić mięśnie przedramion zaciskamy pięści, po kilku sekundach rozluźniamy ucisk. W celu przyniesienia ulgi łydkom i udom należy wyprostować nogi, a palce u stóp skierować ku górze. Gdy czujemy ból w plecach należy mocno ściągnąć łopatki do tyłu, wytrzymać w tej pozycji kilka sekund, a następnie rozluźnić mięśnie ramion. Ćwiczenie to jest polecane dla osób pracujących przy komputerze.
Podobnie działa zakładanie splecionych dłoni za głowę. By rozluźnić całe ciało za pomocą jednego ćwiczenia należy stanąć prosto i rozciągnąć się tak, jakbyśmy chcieli stać się jak najwyżsi. Ruch ten wykonujemy oddychając głęboko lub ziewając.

 

  • Wybierz zestaw

Jeżeli chcemy uzyskać ogólne odprężenie całego ciała odpowiednie będzie wykonanie zestawu, składającego się z kilku ćwiczeń, które muszą być wykonywane w ustalonej kolejności. Przykładem może być rozluźnianie kolejno: szczęk, ramion i rąk z równoczesnym oddychaniem przez nos, po którym następuje kilkakrotne unoszenie i opuszczanie ramion. Na zakończenie wykonujemy kilka okrężnych ruchów ramion do przodu i do tyłu. By przynieść ulgę szyi należy skręcić głowę mocno w prawo, po pięciu sekundach wykonać ten sam ruch w lewą stronę. Następnie dajemy sobie chwilę na odprężenie, oddychamy spokojnie. Na koniec pochylamy głowę maksymalnie nisko, wytrzymując napięcie mięśni przez pięć sekund.

 

  • Wyrób sobie nawyk

Jeśli będziemy stosować ćwiczenia relaksacyjne zawsze wtedy, gdy poczujemy, że nasze ciało i umysł tego potrzebują, staną się one naszym najskuteczniejszym orężem w walce ze stresem i zmęczeniem. Sprawia, że poprawimy swoje samopoczucie i kondycję, nabierzemy także świadomości własnego ciała, a co najważniejsze podniesiemy wydajność w pracy. Warto postarać się, by szybkie odprężanie weszło nam w nawyk i stało się naturalną reakcją na stres i zmęczenie.