Cytryniany wapnia: charakterystyka i zastosowanie

Cytryniany wapnia to związki organiczne, które umożliwiają efektywne wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego - warto jednak wiedzieć, jak i kiedy powinno się je stosować.

Rosnąca świadomość zdrowotna społeczeństwa spowodowała również wzrost zainteresowania suplementami diety, w tym suplementami wapnia. Są one też częściej zalecane przez lekarzy w przypadkach wymagających uzupełnienia niedoborów wapnia lub ich zapobieganiu. Jednak nie wszystkie suplementy diety są tak samo skuteczne. Na efektywność wchłaniania wapnia z przewodu pokarmowego wpływa wiele czynników, między innymi kwasowość treści przewodu pokarmowego, rodzaj związku chemicznego wapnia, stężenie witaminy D, wiek, ciąża, a nawet zawartość substancji roślinnych w diecie. Wapń najlepiej jest wchłaniany w środowisku kwaśnym, dlatego większość suplementów wapnia powinna być przyjmowana w trakcie lub tuż po posiłku. Jednym z najlepiej przyswajanych postaci wapnia są wspomniane cytryniany wapnia.

Czym się charakteryzują?
Cytryniany wapnia są organicznymi solami zbudowanymi z jonów wapnia i kwasu cytrynowego. Mają one charakter kwaśny, co sprawia, że mogą być przyjmowane również między posiłkami, a także przez osoby z niedostateczną produkcją kwasu żołądkowego. Te związki wapnia cechują się zarówno bardzo dobrą przyswajalnością z przewodu pokarmowego, jak również dużą zawartością wapnia elementarnego w przeliczeniu na cząsteczkę. Jest ona nieco mniejsza niż w przypadku węglanu wapnia, ale jego biodostępność jest o wiele lepsza. Cytryniany wapnia cechują się najwyższą biodostępnością spośród związków wapnia stosowanych w suplementacji tego pierwiastka. Jednak - ze względu na swoją kwasowość - nie powinny być przyjmowane przez osoby z refluksem i nadkwasotą.

Jakie mają zastosowanie?
Cytryniany wapnia znajdują zastosowanie przede wszystkim w suplementacji tego pierwiastka u osób z niedoborami lub zwiększonym zapotrzebowaniem na wapń. Do takich grup należą dzieci, kobiety w ciąży oraz kobiety po menopauzie. Ta ostatnia grupa skazana jest na ogół na przyjmowanie suplementów wapnia do końca życia, ze względu na zagrożenie osteoporozą. U zdrowego, młodego człowieka 20 - 30% wapnia dostarczanego organizmowi z pożywienia ulega przyswojeniu. U kobiet po menopauzie jest to zaledwie kilka procent. Suplementacja diety wapniem w postaci cytrynianów może być też wskazana u osób stosujących różne rodzaje diet, szczególnie dietę wegańską lub wysokobiałkową. Pierwsza z nich zabrania spożywania produktów bogatych w wapń, natomiast druga może obniżać jego wchłanianie z pokarmu. Cytryniany wapnia pomagają uniknąć niedoborów tego pierwiastka, a co za tym idzie, związanych z tym chorób.