Czy poleca się przyjmowanie aminokwasów?

Przyjmowanie aminokwasów odgrywa znaczącą rolę w budowie mięśni. Każdy, kto marzy o rozwoju muskulatury musi pomyśleć nad zwiększoną dawką aminokwasów.

Aminokwasy to organiczne związki budujące białka. A białka, węglowodany i tłuszcze to składniki każdego posiłku przyjmowanego przez ludzki organizm. Podczas gdy węglowodany, obrazowo ujmując, pełnią rolę paliwa dla naszego organizmu, tak białka i tym samym składające się z nich aminokwasy są budulcem dla naszego organizmu, naszych mięśni. Zatem każdy, kto poważnie myśli o rozwoju masy mięśniowej nie może zapomnieć o przyjmowaniu aminokwasów.

Przyjmowanie aminokwasów po treningu

Aby budować i rozwijać mięśnie bez dobrego treningu - na siłowni, a nawet w domowych warunkach - się nie obejdzie. Każdy trening jest poważnym szokiem dla organizmu, ponieważ w trakcie ćwiczeń niszczymy, wręcz rozrywamy naszą tkankę mięśniową. To esencja treningu - w ten sposób robimy w miejsce w mięśniu na nowe komórki mięśniowe, których rozwój sprawi, że mięsień urośnie. Jednak komórki nie powstaną same - trzeba dostarczyć im odpowiedniego budulca w postaci aminokwasów. Dlatego najlepszą i najbardziej optymalną porą na przyjmowanie aminokwasów jest okres bezpośrednio po treningu siłowym. Słowem, trzeba czymś jak najszybciej wypełnić zniszczony "mur" mięśni, włożyć nowe "cegiełki" w postaci aminokwasów, które wywołają hipertrofię (rozrost) mięśni. Im szybciej po treningu tym lepiej - więcej aminokwasów trafi właśnie do mięśni, zamiast do innych komórek naszego organizmu.

Jak przyjmować aminokwasy?

Aminokwasy, z których składa się białko można przyjmować albo w naturalnej postaci jedzenia lub też w postaci syntetycznej - suplementów diety. Zdrowe, bogate w białko, a tym samym aminokwasy, jest mięso kurczaka, indyka, wołowina, świeże ryby, także białka jaj, tuńczyk w sosie własnym, chudy twaróg. Można również w sklepach z suplementami diety zaopatrzyć się w syntetyczne aminokwasy - w kapsułkach bądź w proszku (do rozpuszczanie w mleku/wodzie). Trenerzy fitness i kulturystyki zalecają stosowanie bezpośrednio po treningu syntetycznych aminokwasów, ponieważ są już one przetrawione, to jest: "wyciągnięte" z białka, więc szybciej trafią do mięśni. Następnie w ciągu jednej godziny od treningu należy pamiętać o przyjmowaniu aminokwasów pod postacią posiłku bogatego w białko. Organizm będzie je wolnej trafił (niż "czyste" aminokwasy), więc zapewni mięśniom dłuższy dostęp potrzebnych składników odżywczych. Dzięki temu mięśnie będą mogły rosnąć.