Czym się objawia wypalenie w sporcie i jak sobie z nim poradzić?

Liczniejsze kontuzje czy problemy z zasypianiem to objawy wypalenia w sporcie, które leczy się fizycznym i psychicznym odpoczynkiem, jak również i zmianami z formie treningu.

Wypalenie w sporcie to stan fizycznego oraz psychicznego przeciążenia, które następuje po okresie wysokiego zaangażowania w daną aktywność fizyczną. Jest to problem o tyle poważny, że może zakończyć karierę obiecującego sportowca, doprowadzić do depresji oraz, w niektórych przypadkach, do poważnych kontuzji. Wypalenie bardzo często związane jest z przetrenowaniem. Do głównych oznak wypalenia można zaliczyć znaczący spadek motywacji, obniżenie wyników sportowych, dyskomfort psychofizyczny, uczucie wstydu oraz zmniejszenie poczucia własnej wartości.

 

  • Objawy wypalenia w sporcie
    Przetrenowanie to stan chronicznego osłabienia organizmu. Spowodowane jest trzema zasadniczymi czynnikami. Zaliczamy do nich zły dobór proporcji objętości do intensywności treningu, deficyt regeneracji, czyli brak odpowiedniego odpoczynku po ciężkich treningach oraz nieprawidłowe odżywianie. Do objawów zaliczane są podwyższone tętno spoczynkowe, większe zapotrzebowanie na tlen podczas treningów, pojawiające się coraz częściej kontuzje i stany zapalne układu ruchu, zawroty głowy, dreszcze, problemy z zasypaniem oraz brak apetytu. Wymienione objawy przetrenowania są oznakami poważnego osłabieniu i rozstrojeniu organizmu oraz zaniedbań w odżywianiu. Przetrenowanie ma dla organizmu działanie destrukcyjne. Zlekceważone prowadzi jako - wynik obnożonej odporności - do poważnych urazów oraz chorób.
     
  • Wypalenie w sporcie - jak sobie z nim radzić?
    Przede wszystkim należy zapewnić sobie odpowiedni czas na odpoczynek. Zarówno fizyczny oraz psychiczny. Warto zrezygnować na jakiś czas z uprawiania danego sportu. Regeneracja jest równie istotnym elementem treningu, jak sama aktywność fizyczna, więc jej brak prowadzi wyłącznie do pogorszenia formy, przetrenowania i, w efekcie, do spadku motywacji. Przerwa w treningach to również czas na przemyślenia. Koniecznie trzeba zdecydować, co było źródłem wypalenia - dlaczego sport przestał być źródłem satysfakcji. Powrót do treningów powinien wiązać się ze zmianami. Trening należy zmodyfikować tak, aby uniknąć wcześniejszych błędów. Ponadto, konieczne jest regularne urozmaicanie planu treningowego, aby nie wpaść w rutynę, która na dłuższą metę prowadzi do znużenia, braku postępów i utraty motywacji. W ostateczności, gdy mimo podjętych przez nas kroków wciąż czujemy się wypaleni warto rozważyć zmianę dyscypliny. Jeżeli dany sport nie daje żadnej satysfakcji i jest wyłącznie źródłem niepowodzeń jego uprawianie traci sens. Wypalenie w sporcie to stan, w którym prawidłowe funkcjonowanie nie jest możliwe. W ostateczności, jeśli nie pomaga, należy zrezygnować z uprawiania tego sportu i spróbowac czegoś nowego.