Dieta najlepszej szansy – poradnik żywieniowy dla przyszłych mam

Przyszłe mamy, które chcą urodzić zdrowe dziecko oprócz wizyt u lekarza, unikania stresu czy wysiłku powinny również pamiętać o diecie najlepszej szansy.

Kobieta, planując ciążę i chcąc urodzić zdrowe dziecko dokłada wszelkich starań, by tak właśnie było. W czasie ciąży bardzo ważna jest dieta przyszłej mamy. Ważna jest i jakoś i ilość posiłków, które kobieta wówczas spożywa. Dlatego, by dać swojemu dziecku najlepszy prezent, jakim jest zdrowie, warto zapoznać się ze wskazaniami diety najlepszej szansy, czyli poradami żywieniowymi dla przyszłych mam.

Mamo, zadbaj o siebie i dziecko jeszcze przed ciążą
Kobieta, jeszcze zanim będzie w ciąży, powinna zadbać o siebie i swoje dziecko, wprowadzając zmiany w swoim menu. Bardzo ważne jest urozmaicenie swojego dotychczasowego jadłospisu, by zapobiec niedoborowi składników odżywczych u dziecka. Na rozwój płodu ogromny wpływ mają: kwas foliowy, żelazo, jod, cynk i nienasycone kwasy tłuszczowe. Szczególnie ważne jest przyjmowanie kwasu foliowego, ponieważ jego niedobór może spowodować wady układu nerwowego u dziecka. Dlatego warto przed planowaną ciążą skonsultować się z lekarzem, by ten przepisał zarówno kwas foliowy, jak i inne minerały i witaminy tak bardzo potrzebne i mamie i dziecku. Kolejna sprawa to przybieranie na wadze przez kobietę w ciąży. Należy pamiętać, że znane od dawna powiedzenie, że kobieta w ciąży je za dwoje, jest błędne i doprowadza tylko do niebezpiecznej otyłości u kobiety. Chodzi o to, by nie jeść więcej, lecz lepiej. Jednak należy uważać, by nie popadać ze skrajności w skrajność i nagle nie ograniczyć spożywanych posiłków z lęku przed zbyt dużą wagą w ciąży.

Urozmaicona dieta przyszłej mamy
Przyszła mama, by dostarczyć sobie i swojemu dziecku potrzebne witaminy i minerały musi urozmaicić swój jadłospis. W diecie najlepszej szansy ważne są produkty zbożowe, najlepiej pieczywo ciemne, koniecznie bez konserwantów. Przyszła mama każdego dnia powinna zjeść kilogram świeżych warzyw i owoców, dzięki czemu da organizmowi swojemu i swojego dziecka witaminy: C, A, E, beta karoten i flawonoidy, a także kwas foliowy, mikroelementy i błonnik. Ważne jest, by w diecie przyszłej mamy nie zabrakło roślin strączkowych, które są bardzo dobrym źródłem białka i żelaza. Niezbędnym dodatkiem do pokarmów jest olej roślinny, ponieważ umożliwia wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Dlatego tłuszcze zwierzęce lepiej zastąpić roślinnymi. Jednak do smarowania pieczywa lepiej używać masła, ponieważ margaryny mogą zawierać szkodliwe kwasy niebezpieczne dla płodu. W związku z tym, iż w czasie ciąży wzrasta zapotrzebowanie na wapń, dietę przyszłej mamy należy wzbogacić o mleko, jogurt, kefir, maślankę lub sery białe i żółte. Dieta najlepszej szansy jest pozbawiona czerwonego mięsa, na rzecz ryb morskich, które są bogatym źródłem niezbędnych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. W czasie ciąży należy unikać słodyczy i alkoholu. Dopuszczalna jest ewentualnie ciemna czekolada, która jest dobrym źródłem magnezu, zapobiegającego przedwczesnym porodom i obrzękom.