Dieta negatywnych kalorii - czy to działa

Dieta negatywnych kalorii może spowodować szybką utratę wagi, wskutek spalania zapasów energii, może być jednak szkodliwa dla organizmu.

Głównym założeniem diety negatywnych kalorii jest spożywanie produktów, które dostarczają organizmowi mniejszej ilości energii, niż jest potrzebna do ich strawienia. Aby produkty te zostały strawione, organizm musi pobierać i spalać zapasy energii, zgromadzone w postaci tłuszczu. Zwolennicy tej diety twierdzą, że dzięki niej możliwy jest szybki spadek wagi i osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Przeciwnicy zaś uważają, że stosowanie takiej diety może być szkodliwe dla organizmu.

Na czym polega dieta negatywnych kalorii
Pokarmy, które polecane są do spożywania podczas stosowania diety negatywnych kalorii, to przede wszystkim owoce i warzywa. Zawierają one bardzo małą ilość kalorii, za to są bogate w witaminy i minerały stymulujące wytwarzanie enzymów trawiennych. Zwiększenie produkcji tych enzymów powoduje przyspieszenie metabolizmu. Ponieważ zaś spożywane produkty nie dostarczają organizmowi wystarczającej ilości energii, musi być ona pobrana ze zgromadzonych w pokrywającym ciało tłuszczu zapasów. Wybrane produkty można jeść w dowolnych ilościach. W przeciwieństwie do większości tradycyjnych diet, w tej panuje zasada – im więcej tym lepiej. Im więcej bowiem zjemy, tym więcej zgromadzonych w tłuszczu kalorii będzie musiało zostać zużyte przez organizm w procesie trawienia. Dodatkową zaletą tej diety jest to, że stosującej ją osobie nie towarzyszy ciągłe uczucie głodu, które często jest powodem rezygnacji z odchudzania. Warzywa polecane do spożywania w trakcie stosowania tej diety to między innymi: selery, pomidory, papryka, sałata, ogórki czy szpinak. Jeśli zaś chodzi o owoce to można jeść na przykład jabłka, brzoskwinie, maliny, truskawki, grejpfruty czy arbuzy.

Skuteczność diety
Potencjalny spadek wagi w trakcie stosowania diety negatywnych kalorii może wynieść nawet 1,81 kilograma w ciągu dnia, jeśli ściśle są przestrzegane zasady spożywania pokarmów. Jest to więc dieta polecana dla osób, które chcą dużo schudnąć w krótkim czasie. Należy pamiętać jednak, że tak gwałtowna utrata wagi nie jest zdrowa dla organizmu. Dlatego przed rozpoczęciem odchudzania przy pomocy takiej diety, należy koniecznie skonsultować się z lekarzem bądź dietetykiem, aby upewnić się, czy nie będzie miała ona negatywnego wpływu na nasze funkcjonowanie i zdrowie. Specjaliści od żywienia twierdzą także, że wykluczenie z diety produktów mięsnych i mlecznych może wywołać w organizmie niedobór białka i wapnia. To z kolei może być przyczyną osteoporozy oraz osłabienia mięśni i układu immunologicznego. Aby uchronić się przed negatywnymi skutkami stosowania tego typu diety, można ją nieco zmodyfikować. Polecane jest spożywanie produktów różnego typu, a więc zarówno mięs, produktów mlecznych, jak i warzyw oraz owoców, przy czym te ostatnie muszą dominować. Co prawda w przypadku takiej modyfikacji diety na efekt trzeba będzie poczekać nieco dłużej, jednak z całą pewnością będzie ona zdrowsza i bezpieczniejsza dla organizmu.