Dieta przy karmieniu piersią – porady dla mam

Zdrowo zbilansowana dieta przy karmieniu piersią wpływa na prawidłowy rozwój dziecka, co jest niezwykle istotne dla każdej z mam.

Natura tak przygotowała recepturę mleka matki, by było ono odpowiednie dla każdego niemowlęcia o każdej porze dnia. Karmienie piersią przynosi wiele korzyści tak dziecku, jak i matce. Kobieta szybciej dochodzi do formy, odzyskuje figurę, a dziecko jest zdrowe i rośnie w oczach. Oczywiście skład mleka zależy od diety przy karmieniu, jaką stosuje matka.

 

Dieta przy karmieniu - początki

Zupełnie normalne jest ciągłe uczucie głodu, które towarzyszy kobiecie od chwili porodu - karmienie niemowlęcia zużywa mnóstwo energii. Jeżeli dotychczas dieta matki była zrównoważona, odpowiednio zbilansowana, to dieta przy karmieniu piersią nie musi się od niej znacznie różnić. Na początku warto wzbogacić ją jedynie w owoce, warzywa, pieczywo i produkty zbożowe, które są bogate w witaminę B doskonale kojąc nerwy młodej matki. Dodatkowo podczas każdego karmienia należy uzupełniać płyny - dziennie powinno się wypijać minimum 1,5 litra wody. Lista produktów zabronionych w diecie przy karmieniu piersią jest bardzo długa. Najważniejszy jest jednak zdrowy rozsądek i zachowanie umiaru. Dodatkowo niezastąpione jest czujne oko matki, która szybko wychwytuje każdą nieprawidłowość pojawiającą się na ciele dziecka: wysypkę, zaczerwienienie.

Czego dieta przy karmieniu zabrania?

Zawsze po wprowadzeniu nowego pokarmu do diety należy obserwować reakcję dziecka, jeżeli nie pojawia się nic niepokojącego, to nie ma przeciwwskazań do wprowadzenia kolejnej nowości. Oczywiście nie można przepełnić diety produktami wzdymającymi, takimi jak groch, kapusta, cebula, gdyż one mogą bardziej zaszkodzić mamie. Niestety nie ma uniwersalnej diety przy karmieniu. To, co tolerują jedne dzieci, inne przyprawia o ból brzucha, albo nawet kolkę. Surowo zabronione jest jedynie spożywanie alkoholu oraz produktów o dużym stężeniu kofeiny. Nie oznacza to jednak, że karmiąca matka może napić się kawy dopiero po całkowitym odstawieniu dziecka od piersi. Kawę można spożywać, ale w rozsądnych ilościach, najlepiej tuż po zakończeniu karmienia. Pamiętajmy, że dziecko nie dostaje produktów w takiej postaci, w jakiej spożywa je matka, docierają one do niego odpowiednio przetworzone. Dlatego to, co może spowodować biegunkę u matki, nie musi w ogóle wpłynąć na niemowlę. Główną zasadą diety przy karmieniu jest nieeliminowanie jakichkolwiek produktów z diety na wszelki wypadek.