Dynamo szprychowe: kupno i instalacja

Dynamo szprychowe możemy kupić w dowolnie wybranym sklepie internetowym, serwisie rowerowym lub na aukcjach rzeczy używanych.

Dynamo szprychowe to miniaturowy alternator, który za pomocą mechanizmu i siły tarcia przenoszonej z opony koła rowerowego, wytwarza energię. Jest to najstarsza znana prądnica rowerowa na świecie, używana do dzisiaj przede wszystkim ze względu na niezawodność. Podczas jazdy rowerem mechanizm obrotowy górnej części dynama stykając się ze środkową powierzchnią bieżnika opony pozwala uzyskać efekt świetlny dzięki połączeniu prądnicy z przetwornicą. Wytwarzana energia przewodami elektrycznymi przeprowadzonymi w ramie roweru przekazywana jest do lampki przedniej lub tylnej w zależności od umiejscowienia dynama.

Kupno
Dynamo szprychowe nie jest łatwo dostępnym produktem, mimo iż jest bardzo znane na polskim rynku, z uwagi na mniej czasu wolnego, jaki możemy wykorzystać na jazdę rowerem, częściej jednak wybieramy proste w obsłudze i użytkowaniu lampki migające na baterie. Jeżeli zdecydujemy się na kupno dynama, powinniśmy wiedzieć, że wybór firmy jak również rozmiaru samego mechanizmu jest bardzo ważny. Tego typu dynamo możemy kupić w dowolnie wybranym internetowym sklepie rowerowym, sklepie rowerowym wolno stojącym, serwisie rowerowym lub na aukcji rzeczy używanych. Znani producenci rowerów zapewniają nam solidne wykonanie, jak i roczną gwarancję na każdy swój produkt, co w przypadku dużej częstotliwości użytkowania roweru może mieć ogromne znaczenie. Wybierajmy produkty możliwie z górnej półki, oszczędność kilkudziesięciu złotych w tym wypadku może przynieść nieprzewidziane i niemiłe konsekwencje.

Instalacja
W każdym rowerze podstawą instalacji dynama szprychowego jest rama, zarówno przednia jak i tylna część. Instalacja tego typu urządzeń nie jest trudna, czas jakiego będziemy potrzebować, to najwyżej dziesięć minut. Zestaw dostępny w sklepie zawiera klamrę mocującą i główną część, czyli dynamo. Wiele modeli rowerów wyposażonych jest fabrycznie w niewielkie otwory, przez które możemy przeprowadzić przewody elektryczne. Główną część mocujemy na przedniej ramie w taki sposób, aby górna powierzchnia obrotowa dynama stykała się ze środkową częścią bieżnika opony za pomocą klamry mocującej. Natomiast instalacja dynama do obsługi tylnej lampy oświetleniowej polega na tym, że mocujemy je na tylnej ramie z prawej strony podobnie, jak w przypadku przedniego oświetlenia, za pomocą klamry mocującej w taki sposób, aby stykając się z oponą uzyskiwać największą wydajność. Przewody elektryczne najlepiej jest przed instalacją owinąć wokół ramy, żeby nie przeszkadzały podczas jazdy.