Gotowanie dla diabetyków – porady

Codzienne gotowanie dla diabetyków nie musi być kłopotliwe, jeśli zapozna się z zasadami diety oraz kalorycznością produktów.

Osoby chore na cukrzycę muszą szczególnie dbać o dietę, albowiem to właśnie odpowiedni jadłospis ma bardzo duży wpływ na dalszy rozwój choroby. Gotowanie dla diabetyków nie jest uciążliwe, przy zapoznaniu się z kilkoma zasadami. Przy zdrowym odżywianiu, częstym ruchu oraz przyjmowaniu odpowiednich leków cukrzycy mogą normalnie funkcjonować i cieszyć się życiem.

Podstawowe zasady
Odpowiednie gotowanie dla diabetyków powinno opierać się na zdrowych, wartościowych produktach. Należy unikać konserwantów oraz sztucznych barwników. Tak zwane ulepszacze smaku zwiększają apetyt i działają destrukcyjnie na organizm. Przede wszystkim powinno się wybierać produkty bogate w węglowodany złożone, a nie proste (na przykład zabronione są batoniki czy chipsy). Przykładem takich produktów jest makaron z pszenicy durum czy kasza gryczana. Pieczywo powinno być pieczone na naturalnym zakwasie, najlepiej razowe, które zawiera dużo zdrowego i naturalnego błonnika.

Liczenie kalorii
Aby dobrze zaplanować dietę, konieczne jest zwracanie uwagi na kaloryczność potraw i spożywanych produktów oraz zawartość węglowodanów, cukrów i tłuszczów. Bardzo pomocne są indeksy glikemiczne, które pokazują wszystkie te informacje, w przeliczeniu na zalecaną porcję oraz na 100 gram. Jeśli na opakowaniu nie ma takich informacji, można wyszukać je w internecie. Warto zaopatrzyć się w specjalną tabelę produktów, gdzie określona jest ich kaloryczność.

Które produkty wybrać?
Wiele osób nie potrafi wyobrazić sobie diety ubogiej w mięso. Nie trzeba z niego rezygnować. Wystarczy zamienić tłuste wędliny na gotowaną szynkę z piersi kurczaka. Ponadto do swojego menu koniecznie należy włączyć ryby, bogate w kwasy omega 3. Ponadto dietetycy zalecają spożywanie jogurtów zawierających żywe kultury bakterii oraz kefirów. Cukrzycy nie powinni spożywać tłustego mleka (na przykład do kawy można użyć odtłuszczonej śmietanki w proszku) i większości słodyczy.

Owoce i warzywa
Spożywanie większości warzyw jest nie tylko dozwolone, ale wręcz wskazane przy diecie dla diabetyków. Zwłaszcza warzywa surowe oraz te, które są gotowane na parze korzystnie wpływają na zdrowie diabetyka. Warzyw nie powinno się jednak rozgotowywać, albowiem tracą one wtedy cenne witaminy i minerały. Należy unikać wysokokalorycznych, gotowanych ziemniaków oraz buraków. Zaleca się także spożywanie owoców, ale w umiarkowanych ilościach. Nie każdy owoc jest dobry dla diabetyków. Należy unikać bananów, winogron oraz innych bardzo słodkich owoców, bogatych w szkodliwe cukry proste.

Słodki smak
Diabetycy często mają ochotę na coś słodkiego. W przypadku cukrzycy spożywanie dużej ilości produktów bogatych w szkodliwy cukier, tłuszcz i węglowodany jest bardzo szkodliwe. Są jednak sposoby na to, aby zaspokoić apetyt na słodkie. Zamiast cukru należy używać słodzika (do kupienia w aptekach i niektórych sklepach). Ponadto w dużych supermarketach dostępne są specjalne produkty przeznaczone dla diabetyków. Wśród bogatej oferty można znaleźć czekoladę bez cukru, ciasteczka, wafelki oraz cukierki. Produkty nie mogą być jednak spożywane zbyt często. Jeśli ochota na coś słodkiego jest bardzo duża, warto sięgnąć po suszone owoce, które są zdrowsze. Gotowanie dla diabetyków słodkich deserów nie jest wskazane, chyba że przepis jest przygotowany specjalnie dla osób cierpiących na cukrzycę.