Jak lepiej spać – porady

Dobry sen jest warunkiem zdrowia i zadowolenia z życia, aby spać lepiej wystarczy odrobina ruchu i przesypianie pełnych cykli sennych.

Jest wiele teorii na temat snu i tego ile spać, aby dostarczyć organizmowi odpowiednią porcję wypoczynku. Na pewno wiemy, że dzieci powinny spać około dziewięciu godzin czyli dłużej niż dorośli, którym wystarczy osiem. Natomiast starsi ludzie mogą spać mniej - około 5 lub 6 godzin. Nauczmy się lepiej spać nawet jeśli warunki nie pozwalają na przespanie odpowiedniej ilości godzin.

  • Prześpij cykl w całości
    Śpiąc nie zdajemy sobie sprawy z tego, że śnimy pewnymi cyklami. Pełny cykl składa się z fazy snu płytkiego i głębokiego, aby lepiej spać wystarczy przespać pełny cykl. Jeśli chcemy czuć się bardziej wypoczęci mimo krótszego niż przypisane osiem godzin snu, powinniśmy przesypiać senne cykle w całości, pamiętając o czasie trwania cyklu czyli półtorej godziny. Lepiej jest spać, na przykład, cztery i pół godziny zamiast pięciu, albo trzy zamiast czterech. Pamiętamy przy tym, aby nie robić tego zbyt często - brak snu i tak odbije się na naszym zdrowiu.
  • Nie chrap i śpij lepiej
    Jeśli zostaniemy wyrwani nagle ze snu głębokiego, na pewno nie poczujemy się wypoczęci. Taką pobudkę zwykle przypłacamy podenerwowaniem, zmęczeniem mimo dłuższego snu i rozdrażnieniem w czasie dnia. Zdarza się tak, na przykład, osobom chrapiącym, które zapadając w sen głęboki cierpią często na tak zwany bezdech. Brak powietrza sprawia, że faza snu głębokiego jest przerywana nawet kilka razy w ciągu cyklu. Skutkuje to skłonnością do depresji, chorób serca i zawałów. Pierwszym zaleceniem w staraniach o to, by spać lepiej, będzie więc leczenie chrapania.
  • Przed snem trochę sportu
    Najgorzej jest iść do łóżka, wstając od długiej pracy przy komputerze albo po obfitej kolacji. Jeśli do tego kładąc głowę na poduszkę, robimy plany na kolejny dzień, na pewno nie zaśniemy szybko, a rano wstaniemy zmęczeni. Dlatego, aby lepiej spać powinniśmy przed snem trochę się poruszać. Może to być zwykły spacer, krótka wycieczka rowerowa, jogging. Nie poleca się jednak na krótko przed snem, wysiłku intensywnego lub treningów, które pobudzają. Dyscypliny sportu jak tenis, squash, boks czy gry zespołowe wymagają odruchu rywalizacji i dlatego nie uspokoją nas przed snem.