Jak medytować aby uzyskać wewnętrzną równowagę

Odpowiednie ćwiczenia, cisza i spokój, a także nastrojowe otoczenie to podstawy medytacji, która pomaga osiągnąć wewnętrzną równowagę.

Medytacja, stosowana w jodze oraz wschodnich religiach jest praktyką polegającą na oczyszczeniu umysłu, skupieniu i samodoskonaleniu. Ostatnio polecana jest także pacjentom przez psychoterapeutów. Dzięki medytacji można poprawić stan zdrowia psychicznego i fizycznego, osiągnięcie kontroli nad ciałem i umysłem. Istotna jest więc wewnętrzna równowaga, do której dąży każdy, kto uczy się sztuki medytacji.

 

 

  • Otoczenie i nastrój
    Wewnętrzna równowaga opiera się na spokoju i skupieniu, dlatego do medytowania potrzebne są odpowiednie warunki. Medytować można we własnym domu, pod warunkiem że można się w nim wyciszyć. Należy przyjąć pozycję siedzącą- na dywanie ze skrzyżowanymi nogami lub na krześle (w tym wypadku powinno się zdjąć buty). Warto zaopatrzyć się w świece i nastrojowe kadzidełka, które ocieplają otoczenie i poprawiają nastrój.
  • Poranne wyciszenie
    Medytację powinno się wykonywać rano i wieczorem. Poranne ćwiczenia umysłu pomogą w osiągnięciu wewnętrznej równowagi przez cały dzień. Po umyciu się należy usiąść na kilka chwil i wyciszyć się. Najważniejsze jest dążenie do pozostania w stanie świadomości bez myśli. Na początku jest to niezwykle trudne, jednak z każdym dniem będzie to coraz łatwiejsze do osiągnięcia. Rano należy podnieść tak zwaną energię Kundalini. Lewą rękę należy trzymać na poziomie podbrzusza, a dłoń skierować do ciała. Prawą ręką należy robić koła wokół lewej dłoni, podnosząc ją jednocześnie wzdłuż środka ciała, aż nad głowę i zrobić jeden węzeł. Powtórzyć czynności trzy razy.
  • Wieczorny relaks
    Po ciężkim dniu pełnym stresujących chwil, należy się zrelaksować. Medytację najlepiej rozpocząć tuż po orzeźwiającym prysznicu. Wewnętrzna równowaga powinna być odzyskana już po kilku minutach. Dobrym sposobem na oczyszczenie umysłu i pozbycie się stresu jest moczenie nóg. Do miski należy wlać ciepłą wodę i wsypać garść soli. Zanurzyć nogi i podnieść energię Kundalini. Po piętnastu minutach należy zanurzyć nogi w czystej wodzie, a brudną wylać. Podczas medytacji można spróbować wykonać ćwiczenie Bandhan. Lewą rękę należy umieścić na poziomie pasa. Prawą ręką zrobić łuk zaczynając od poziomu lewego biodra, idąc nad głową, aż do prawego biodra i zawrócić. Ruch powtórzyć siedem razy. Zarówno podnoszenie energii Kundalini, jak i Bandhan to ćwiczenia, które pomagają oczyścić umysł i ciało i przygotować się do medytacji, która musi być wykonywana w zupełnej ciszy i skupieniu przez około 10-15 minut.