Jak nauczyć się robić szpagat

Aby nauczyć się wykonywać szpagat, bez względu na rodzaj, należy systematycznie wykonywać ćwiczenia rozgrzewające i rozciągające mięśnie.

Wiele osób, szczególnie tych, które nie trenują zawodowo sportu, marzą o wysportowanej sylwetce, rozciągniętych mięśniach i umiejętności robienia szpagatu. Nauka tej figury gimnastycznej wymaga poświęcenia, samozaparcia oraz systematyczności.

Rodzaje szpagatów

Według definicji szpagat jest to figura gimnastyczna, w której rozciągnięte nogi tworzą linię prostą względem podłoża. Możemy wyróżnić dwa rodzaje szpagatów: francuski i turecki. Pierwszy z nich to inaczej szpagat damski. Podczas jego wykonywania jedna noga wystawiona jest do przodu, natomiast druga do tyłu. Druga z wymienionych wcześniej figur to inaczej szpagat męski, który polega na zrobieniu rozkroku aż do podłoża, na którym wykonujemy ćwiczenie.

Rozgrzewka przed szpagatem

Pierwszą podstawową zasadą, której należy przestrzegać jest systematyczne rozciąganie. Wyróżniamy dwa rodzaje ćwiczeń rozciągających: dynamiczne i statyczne. Do nauki szpagatu będziemy wykonywać przede wszystkim ćwiczenia z drugiej grupy. Przed rozpoczęciem rozciągania należy odpowiednio rozgrzać mięśnie. Bez odpowiedniego przygotowania może łatwo dojść do naciągnięcia bądź zerwania mięśnia, co na długi czas uniemożliwi ćwiczenia oraz wszelkiego rodzaju aktywność fizyczną. Dobrymi ćwiczeniami rozgrzewającymi będą na początku krążenia biodrami, następnie krążenia złączonymi kolanami oraz bieg w miejscu. Rozgrzewka powinna trwać około 15-20 minut.

Opis ćwiczeń rozciągających

Pierwsze z ćwiczeń rozciągających, które powinniśmy wykonywać polega na wykroku jednej nogi ugiętej w kolanie do przodu. Kolano powinno być ugięte pod kątem prostym, natomiast palcami stopy wyprostowanej powinniśmy opierać się o podłoże. W takiej pozycji należy wytrzymać około 30 sekund, a następnie zmienić nogę. Tę czynność należy powtórzyć kilka razy. Następnie stajemy w lekkim rozkroku i robimy skłon w bok. Po kilkudziesięciu sekundach wykonujemy skłon w drugą stronę. Powinniśmy wykonać kilka takich powtórzeń. Następne ćwiczenie, które pomaga w nauce szpagatu polega na ustawieniu się w szerokim rozkroku, wyciągnięciu wyprostowanych rąk i pochyleniu się do przodu. Należy pamiętać o tym, aby podczas wykonywania tego ćwiczenia plecy były wyprostowane. Po wykonaniu tego ćwiczenia usiądź na podłodze, złącz nogi, wyciągnij ręce przed siebie starając się złapać za stopy, a głową postaraj się dotknąć kolan. W takiej pozycji wytrzymaj kilkadziesiąt sekund. Następnie usiądź w rozkroku i rób skłony na każdą stronę, próbując dotknąć głową kolana. Zrób tak kilka powtórzeń.
Wszystkie powyższe ćwiczenia przygotują mięśnie do zrobienia szpagatu. Powinno się je wykonywać systematycznie, najlepiej 4-5 razy w tygodniu.