Jak objawia się przetrenowanie w treningu biegowym?

Przetrenowanie w treningu biegowym może ujawnić się poprzez różnego rodzaju bóle, złe samopoczucie lub ogólne osłabienie organizmu.

Przetrenowanie w treningu biegowym objawia się przede wszystkim osłabieniem organizmu. Ważna jast więc znajomość własnego organizmu i bycie w stanie rozpoznać takich objawów. W takiej sytuacji sportowiec w porę zareaguje, nim skończy się to dla niego poważną kontuzją, która może wykluczyć uprawianie sportu na długi czas.

Powody przetrenowania w treningu biegowym

Truizmem będzie stwierdzenie, iż główną przyczyną przetrenowania jest człowiek i jego organizm. Nonszalanckie podejście do sportu i ignorancja, poczucie „niezniszczalności” czy nadmierna pewność siebie, często u zawodowych biegaczy kończy się kontuzją, niekiedy wykluczając ich nawet z igrzysk olimpijskich. Rutyna potrafi zgubić niejednego zawodowego biegacza, a kontuzja będąca jej wynikiem wykluczała wielu sportowców z igrzysk olimpijskich. Wysiłek fizyczny musi być dostosowany do indywidualnych możliwości sportowca. Warto więc podejść do sportu z wielką pokorą i cierpliwie czekać na rezultaty, a wytrwała praca prędzej czy później zostanie nagrodzona i dostarczy wiele satysfakcji. Przyczyną przetrenowania w treningu biegowym jest również czas. Jeśli potrafimy znaleźć w ciągu dnia chwilę na sport, konieczne jest również znalezienie czasu na odpoczynek. Należy unikać czynności, które po treningu biegowym angażują te same partie mięśni, ścięgien czy kości. Mówienie, iż dziś czuję się świetnie i nie potrzebuję odpoczynku, jest oszukiwaniem samego siebie i z pewnością szybko skończy się urazem. Ciało człowieka w około 2/3 składa się z wody. Jest obecna między innymi w mięśniach, sercu czy mózgu. Uprawiając jakikolwiek sport należy na bieżąco uzupełniać płyny i przyjmować 1,5 do 2 litrów wody mineralnej lub źródlanej dziennie. W przeciwnym razie odwodniamy organizm i powodujemy w nim ogromne spustoszenie, co przy długotrwałym wysiłku fizycznym lub chorobie, jest często nieodwracalne.

Objawy przetrenowania w treningu biegowym

Istnieje wiele objawów przetrenowania. Do najczęściej spotykanych należą bezsenność, bóle głowy, mięśni, stawów i w klatce piersiowej, brak apetytu, brak chęci i odkładanie treningu biegowego „na jutro”. Zauważalne będzie również chudnięcie, drżenie i drętwienie kończyn, duszności, otępienie, nadpobudliwość i rozdrażnienie. Jeśli przed treningiem mierzymy sobie tętno, to może być ono podwyższone, a w czasie biegu oddech będzie przyspieszony. W przypadku przetrenowania, sportowiec będzie odczuwał coraz mniej przyjemności z biegania, spowodowanej pogorszeniem kondycji, silnym wyczerpaniem i słabszymi wynikami czasowymi. Podczas biegania wzrośnie ciepłota ciała i zauważalne będzie większe niż dotychczas pocenie się, któremu mogą towarzyszyć zawroty głowy i złe samopoczucie. Po treningu zaobserwować można także zmniejszenie częstości oddawania moczu. Jeśli przesadzimy, może ucierpieć życie osobiste spowodowane spadkiem popędu seksualnego i wydolności. Spożywanie alkoholu, palenie papierosów, zażywanie narkotyków i środków dopingujących, nie decyduje o wielkości sportowca, a świadczy przede wszystkim o niedojrzałości i instrumentalnym podejściu do samego siebie. Przetrenowanie w treningu biegowym uwidoczni się również w badaniu EKG. Warto udać się do przychodni lekarskiej, zrobić podstawowe badania krwi i moczu, a następnie udać się z wynikami do lekarza rodzinnego i poinformować o zaangażowaniu sportowym. Lekarz z pewnością udzieli rad, jak wygląda dieta sportowca, jakich składników dostarczać organizmowi, na co zwrócić uwagę i jaki tryb życia prowadzić.