Jak odzwyczaić się od komputera?

Odzwyczajenie się od komputera należy zacząć od stworzenia rozkładu dnia, w którym warto z góry określić ilość czasu spędzanego przed monitorem.

Komputery stały się nieodłącznym elementem życia współczesnego człowieka – pomagają w pracy, często stanowią domowe centrum rozrywki. Nietrudno utracić kontrolę nad czasem spędzanym przed monitorem, a silne uzależnienie od Internetu zostało nawet uznane przez psychiatrów za jednostkę chorobową. Przy odpowiedniej motywacji odzwyczajenie się od komputera jest jednak możliwe.

Tworzenie planu dnia

Odzwyczajanie się od komputera dobrze zacząć od uświadomienia sobie ilości czasu przy nim spędzanego. Dlaczego "chwilka" zmienia się w kilka godzin? Pomóc w rozwiązaniu tego problemu może ułożenie planu dnia i, co ważne, konsekwentne trzymanie się go. Wolny czas można przeznaczyć na rozwijanie swoich zainteresowań, albo odkrywanie nowych aktywności, jak na przykład czytanie książek, sport, spotkania ze znajomymi, czy umacnianie więzi rodzinnych. Dobrym pomysłem jest wypisanie rzeczy (także obowiązków), na które na co dzień nie wystarcza wolnego czasu, a następnie wprowadzenie ich do swojego rozkładu ograniczając tym samym chwile spędzane bezproduktywnie przy klawiaturze.

Co słychać u znajomych?

Często przyczyną spędzania długich godzin przed monitorem jest sprawdzanie aktualizacji na różnego rodzaju portalach społecznościowych. Należy zastanowić się, czy komputer nie stanowi formy ucieczki od problemów, a czaty i fora internetowe nie są sposobem na poradzenie sobie z nieśmiałością okazywaną w prawdziwym życiu. Warto sięgnąć po telefon i umówić się na spotkanie – odnowienie, bądź zbudowanie relacji w świecie realnym spowoduje dostrzeżenie, iż są one bardziej wartościowe, niż te tworzone przez Internet.

Internetowy obowiązek

Ważne przy odzwyczajaniu się od komputera jest zbudowanie systemu wartości. Mechanizmy różnego rodzaju gier internetowych, dostępnych między innymi przez serwisy społecznościowe, wymagają od użytkownika aktywności o określonym czasie, co powoduje przerodzenie się niewinnej zabawy w uzależnienie poprzez przypisywanie jej priorytetu wyższego, niż ma w rzeczywistości – staje się istotnym, czasem nawet kluczowym, elementem planu dnia. Warto uzmysłowić sobie, że nauka, czy praca są ważniejsze od gry, a ich zaniedbanie może nieść długofalowe konsekwencje.

Sport to zdrowie

Długie godziny spędzane przed monitorem zdecydowanie nie wpływają dobrze na kondycję fizyczną. Argumentem za odzwyczajeniem się od komputera może być słabnąca z dnia na dzień forma, która po czasie może doprowadzić do różnych problemów zdrowotnych: nadwagi, wynikającej z braku ruchu, problemów ze stawami i kręgosłupem, apatii, problemów ze wzrokiem. Zamiast przeznaczać czas na bezowocne surfowanie po Internecie, czy granie w gry wideo, lepiej spędzać go na świeżym powietrzu. Dzień można rozpocząć od spaceru, przejażdżki na rowerze, albo joggingu. Warto zainteresować się nowymi, ciekawymi formami aktywności poza domem: nordic walking (szybki spacer wspomagany specjalnymi kijami), czy geocaching (poszukiwanie, przy pomocy nawigacji GPS, ukrytych w ciekawych miejscach skrzynek).