Jak pokonać tremę

Uczuciu tremy towarzyszy przyspieszony oddech, ból żołądka oraz nadmierna potliwość. Odpowiednie techniki pozwolą całkowicie pokonać tremę lub zmniejszyć ją do minimum.

Jeśli przed egzaminem, prezentacją czy publicznym wystąpieniem odczuwamy ból żołądka, kolana się trzęsą, serce bije szybciej, oblewa nas zimny pot, a ręce są wilgotne, oznacza to, że będziemy musieli zmierzyć się z pokonaniem tremy. Autosugestia i wizualizacja, głębokie oddechy, a nawet akupresura, pozwolą pobyć się tego niemiłego uczucia.

Głębokie oddechy
Umiejętność pokonywania tremy jest bardzo cenną zdolnością. Ćwiczenia oddechowe są bardzo pomocne i można je wykonywać wszędzie, w biurze, samochodzie czy tramwaju. W trakcie ćwiczeń nieustannie należy kontrolować proces oddychania. W przypadku gdy jesteśmy zdenerwowani lub trema sprawi, że źle się poczujemy należy wykonać kilka głębokich i spokojnych wdechów i wydechów. W przypadku, gdy chcemy zwiększyć koncentrację, by wystąpienie wypadło jak najlepiej, należy wykonać kilka głębokich i szybkich oddechów w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu, lub wyjść na krótki spacer i tam ćwiczyć techniki oddychania. Bardzo dobre rezultaty przynosi głośne czytanie. Pozwala ono skonsolidować regularny oddech z jednoczesną odpowiednią tonacją i rytmem głosu, a tym samym pokonać tremę.

Autosugestia
Warto, jeśli na umówione spotkanie lub wystąpienie, przyjdziemy trochę wcześniej. Pozwoli nam to oswoić się z nowym miejscem i nową sytuacją. Gdy trema związana z publicznym wystąpieniem wydaje się nie do pokonania, można wtedy spokojnie usiąść i przypominać sobie swoje zalety, atuty i dotychczasowe osiągnięcia. W żadnym wypadku nie należy układać czarnych scenariuszy. Wizualizujemy sobie sytuację, z którą przyjdzie nam się zmierzyć. Analizujemy ją krok po kroku, eliminując uczucie strachu. Staramy się uspokoić szybko bijące serce. Stan zrelaksowania daje poczucie wewnętrznej siły i rozluźnienia. Pokonanie tremy pozwoli na sprawne formułowanie myśli. Bez tego nasza komunikacja językowa będzie mało skuteczna. Na kilka minut przed wystąpieniem warto także podnieść poziom endorfin czyli hormonów szczęścia, poprzez zjedzenie kawałka czekolady lub wypicie słodkiego napoju.

Akupresura
Na naszym ciele znajduje się szereg punktów, które uciskane lub masowane pomagają w wielu dolegliwościach. Dwa z takich punktów możemy masować jeśli poczujemy napływającą falę tremy. Wykorzystuje się je w szczególnych okolicznościach, a więc w stanach napięcia, w okresach osłabienia sprawności umysłowej, ale również przed trudnymi sytuacjami życiowymi, wymagającymi wysiłku nerwowego i psychicznego. Punkt taki należy masować opuszkiem palca. Najlepiej, aby był to kciuk, palec wskazujący lub środkowy. Czasami można wzmocnić ucisk, krótko obciętym paznokciem. Można także użyć tępego końca ołówka, specjalnego pręcika albo aparatu do akupresury. Pierwszy z punktów, który możemy masować w chwili tremy zlokalizowany jest poniżej kolana. Znajduje się na szczycie zewnętrznej krawędzi kości piszczelowej, w zagłębieniu pomiędzy kością piszczelową, a strzałkową. Drugi natomiast mieści się 5 centymetrów powyżej kostki, po wewnętrznej stronie nogi, na tylnej krawędzi kości piszczelowej. Ich masaż pozwoli szybko i skutecznie pokonać tremę oraz zaburzenia żołądka z nią związane.