Jak poprawnie uprawiać jogging

Poprawne uprawianie joggingu to przede wszystkim opanowanie umiejętności oddychania podczas biegu, ustalenie harmonogramu dostosowanego do naszych potrzeb i wybór odpowiedniego obuwia.

Jogging uprawiać może każdy, niezależnie od wieku czy kondycji – jest to świetny sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów, wymodelowanie sylwetki i poprawienie formy. Bieganie ułatwia redukcję tkanki tłuszczowej oraz spalanie kalorii, jest więc niezastąpione przy odchudzaniu. Regularnie trenowane, przyczynia się do wzrostu wytrzymałości organizmu i poprawy naszej odporności. Jogging wpływa również na wzmocnienie serca i obniżenie ciśnienia, a także wzmacnia układ oddechowy, nie sposób więc przecenić jego znaczenia, nawet jeśli stan zdrowia biegającego nie jest idealny. Aby poprawnie uprawiać jogging i cieszyć wszystkimi jego zaletami, wystarczy zastosować się do kilku zasad.

Gdzie, w czym, kiedy
Podstawową decyzją jest wybór odpowiedniego obuwia do joggingu – najlepiej zdecydować się na przeznaczone specjalnie do tego celu buty. Powinny one przede wszystkim dobrze amortyzować wstrząsy. Odzież nie powinna krępować naszych ruchów, latem więc nie zakładajmy na siebie więcej niż trzeba, a zimą zaopatrzmy się w ubrania, w których nie będziemy tracić ciepła i dotkliwie odczuwać pocenia. Urokiem uprawiania joggingu jest to, że możemy to robić nawet mieszkając w centrum miasta, jeśli jednak mamy możliwość wyboru, zdecydujmy się raczej na leśne i parkowe alejki – ich podłoże nie wpłynie na nasze stawy, jak dzieje się to w przypadku biegania po asfalcie. Dodatkowo zieleń wokół pomaga się odprężyć i dostarcza więcej świeżego powietrza, niż sąsiedztwo ruchliwej ulicy. Dobrym pomysłem jest urozmaicanie trasy, którą biegamy, częste jej zmiany. Można znaleźć kilka ścieżek do joggingu w okolicy i wybierać je odpowiednio do nastroju – dzięki urozmaiceniom ten sport nieprędko nam się znudzi. Bardzo ważnym elementem w poprawnym uprawianiu joggingu jest także oddech: biegając, starajmy się oddychać jak naturalniej i nie dopuszczać do zadyszki poprzez gwałtowne zwiększanie tempa. Wdech wykonujemy nosem, wydech ustami. Badania donoszą, że najlepiej uprawiać jogging rano – przyniesie to organizmowi zastrzyk energii na cały dzień, dzięki dużej dawce tlenu pomoże się obudzić, a przede wszystkim najskuteczniej wpłynie na spalanie tłuszczu, o tej porze bowiem nasze ciało sięga do rezerw energii.

Techniczne wskazówki
Jeśli chcemy poprawnie uprawiać jogging, zacznijmy przygotowania do niego od oceny naszego stanu zdrowia i możliwości – przeforsowanie się pierwszego dnia może jedynie zniechęcić do tego sportu. Na początek wybierzmy od jednego do trzech dni w tygodniu, w które będziemy biegać – z czasem można stopniowo zwiększać częstotliwość treningów. Optymalną ich ilością są cztery lub pięć razy w tygodniu, nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by biegać codziennie, o ile się nie forsujemy – to mogłoby przynieść jedynie negatywne skutki dla zdrowia. Na pojedynczy trening przeznaczmy od czterdziestu minut do godziny. Na początek niech będą to dziesięciominutowe przebieżki, przeplatane intensywnym marszem, z czasem starajmy się biec przez bez przerw. Należy pamiętać, że jogging to z zasady powolny bieg. Jego szybkość ustala się na około dziesięć kilometrów na godzinę, a w praktyce jest to takie tempo, które pozwalałoby biegnącemu na swobodną rozmowę i oddech. Ważne, aby przed i po treningu zadbać o dobre rozciągnięcie mięśni, zwłaszcza łydek i ud – będzie to zapobiegać zakwasom i odczuwaniu nieprzyjemnych napięć. Co do posiłku, to zjadamy go około godzinę po treningu – nasz organizm lepiej wtedy trawi i potrzebuje uzupełnienia rezerw. Poprawnie uprawiany jogging daje wiele korzyści i jest świetnym sposobem na relaks i odprężenie po stresującym dniu.