Jak poradzić sobie ze stanami lękowymi

Ze stanami lękowymi można sobie skutecznie radzić, dzięki zmianom w stylu życia i w sposobie myślenia

Zaburzenia lekowe są dość powszechne i cierpi na nie sporo osób. Mogą dawać o sobie znać w różnych etapach życia. Często mają związek z zaniżonym poczuciem własnej wartości, towarzyszą depresji, długotrwałemu stresowi, czy są następstwem tragicznych zdarzeń. Znajomość przyczyn stanów lękowych pomaga im zapobiegać, a wiąże się to chociażby z niwelowaniem nieprzyjemnych objawów somatycznych. Należą do nich: pocenie się, czerwienienie, drżenie, kołatanie serca, dolegliwości żołądkowe lub nawet ataki paniki. Te i inne symptomy mogą być wynikiem lęków na przykład przed pająkami, brudem czy leczeniem zębów. Silny, nieuzasadniony lęk przed czymś to fobia. Dość powszechna jest fobia społeczna, często mająca związek z publicznymi wystąpieniami.

Styl życia
Proste zmiany w trybie życia są nieraz bardzo pomocne w radzeniu sobie ze stanami lękowymi. Ważny jest odpowiedni wypoczynek, chociażby dlatego, że fobiom często towarzyszy napięcie, rozdrażnienie, nerwowość. W tym celu warto wykorzystać ćwiczenia, które uczą prawidłowego oddychania, czy uwzględnić systematyczną, rozluźniającą mięśnie gimnastykę. Istotne jest także racjonalne odżywianie, w tym regularne posiłki o stałych porach. Oprócz tego kofeina bywa czynnikiem powodującym stany lękowe, toteż warto ograniczyć jej spożycie. Radzeniu sobie na przykład z fobią społeczną sprzyja również wystrzeganie się perfekcjonizmu oraz działania, praca czy zadania, przyczyniające się do podnoszenia poczucia własnej wartości. Stany lękowe może złagodzić też stawianie czoła sytuacjom je wywołującym. Natomiast unikanie takich sytuacji potęguje obawy oraz podkopuje poczucie własnej wartości. Na przykład w leczeniu fobii społecznej specjaliści zalecają zmuszanie się do działań wymagających kontaktów z ludźmi. Dobrze wyobrażać sobie sytuacje powodujące lęk i to ze szczegółami. W przypadku ataku paniki najlepiej pozwolić mu przejść, powtarzając, że chociaż to straszne, to nie jest groźne.

Właściwe nastawienie
W radzeniu sobie z sytuacjami powodującymi lęki niebagatelną rolę odgrywa nasze podejście do nich. Osoby cierpiące na fobię społeczną często zamartwiają się reakcją otoczenia na ich słowa czy zachowanie, co dodatkowo potęguje ich niepokój. Dlatego nie warto skupiać się na nieprzyjemnych obawach. Lęk przed odrzuceniem, obserwowaniem, ocenianiem czy wyśmianiem przez innych ma związek ze sposobem myślenia. Praca nad utrwalonymi wzorcami myślowymi może nie być łatwa, ale się opłaca. Ważny jest także odpowiedni stosunek do opinii i akceptacji otoczenia. Nie możemy też oczekiwać po innych doskonałości ani skupiać się zbytnio na czyichś słowach lub zachowaniach. A kiedy ktoś nas zrani, nawet głęboko, nie pozwólmy, żeby to nas zrujnowało i nie róbmy z tego tragedii. W przypadku, gdy cierpimy na stany lękowe, dobrze jest skonsultować się z lekarzem, a niekiedy skorzystać z profesjonalnej terapii bądź leków. Choć nie należy oczekiwać, że objawy lękowe z dnia na dzień znikną, to jednak dzięki nieprzywiązywaniu do nich zbytniej uwagi można sprawić, że z czasem będą mniej dokuczliwe, a nawet ustąpią.