Jak pozostać sprawnym, czyli ćwiczenia sportowe dla seniorów

Ćwiczenia sportowe dla seniorów są obecnie popularną formą aktywnego wypoczynku w gronie najbliższych

Aktywność fizyczna jest niezbędna dla utrzymania dobrostanu organizmu. Można ją śmiało zaliczyć do działań profilaktycznych na rzecz zachowania zdrowia i ładnego wyglądu. Dlatego tak ważne jest wykonywanie ćwiczeń fizycznych nie tylko przez osoby młode, ale również te starsze. Regularne ćwiczenia sportowe dla seniorów nawet o małym stopniu intensywności poprawiają wydolność układu krążenia, rozluźniają napięcie mięśniowe i ułatwiają zasypianie. Efektem treningów jest też zwiększenie pewności siebie przy chodzeniu, co pozwala cieszyć się spacerami, kiedy chodniki pokrywa warstewka błota lub lodu.

Trzy ważne kryteria doboru programu ćwiczeń
Przy rozpoczęciu ćwiczeń sportowych dla seniorów należy pamiętać o dostosowaniu aktywności do potrzeb ich organizmu. Przede wszystkim treningi powinny poprawiać wytrzymałość fizyczną. Osoby w podeszłym wieku muszą też zwrócić uwagę, czy dany wysiłek ma na celu zwiększenie siły i masy mięśniowej. Takie ćwiczenia poprawiają gęstość i strukturę kości, co spowalnia proces osteoporozy. Bardzo ważna jest też poprawa gibkości i koordynacji ruchowej. Osoby w starszym wieku powinny wybierać proste dyscypliny, aby sport wiązał się z wypoczynkiem i dawał wiele przyjemności.

Zajęcia w grupie dają więcej korzyści
Niektórzy ludzie lubią pracować samodzielnie, jednak większość preferuje zajęcia grupowe. Dla osób wiekowych motywacją może być aktywność w gronie rodziny, ponieważ wśród najbliższych nie muszą krępować się mniejszą sprawnością fizyczną. Ćwiczenia sportowe dla seniorów, które można uprawiać w grupie to spacer z kijkami, czyli Nordic Walking. Zalicza się go do ćwiczeń aerobowych poprawiających wytrzymałość. Nordic Walking mogą uprawiać osoby po przebytych urazach lub operacjach. Chodzenie z kijkami daje też dobre efekty w walce z otyłością. Stretching i Fit Ball to ćwiczenia sportowe dla seniorów, które można z powodzeniem wykonywać zarówno w pomieszczeniach zamkniętych jak i na zewnątrz. Stretching jest angielską nazwą ćwiczeń rozciągających. Przed przystąpieniem do stretchingu należy zrobić rozgrzewkę lub realizować je po innym wysiłku fizycznym, kiedy mięśnie są rozgrzane. Ćwiczenia nie powinny sprawiać bólu, a jedynie wywoływać uczucie przyjemnego "ciągnięcia". Fit Ball to duża kolorowa piłka z wytrzymałego tworzywa. Można na niej siedzieć, leżeć lub skakać, a praca z nią szybko wzmacnia mięśnie. Fit Ball polecany jest dla osób mających problemy z kręgosłupem. Te oraz inne ćwiczenia sportowe dla seniorów dostępne są w niektórych klubach fitness lub domach kultury, więc warto zorientować się w ich ofercie.