Jak przenieść numer do innego operatora

Aby przenieść numer do innego operatora wystarczy rozwiązać umowę z dawnym dostawcą usług i zawrzeć ją z nowym. Procedura ta trwa około dwóch dni.

Przeniesienie numeru do innego operatora to decyzja coraz częściej podejmowana przez użytkowników telefonów komórkowych. Umożliwia to wybranie bardziej korzystnej dla nas oferty, przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowego numeru telefonu. Usługa taka wykonywana jest bardzo szybko i jest ona bezpłatna (niektórzy operatorzy nawet płacą klientom za przeniesienie numeru do ich sieci). Jedynym warunkiem przeniesienia numeru jest posiadanie przez wybranego operatora takiej usługi w swojej ofercie.

Kiedy dokonać zmiany operatora

Przeniesienie numeru do innego operatora możliwe jest w każdym momencie trwania umowy. Warto jednak pamiętać o tym, że zerwanie umowy w trakcie jej trwania zazwyczaj wiąże się z karami finansowymi nakładanymi na nielojalnego klienta (mogą one wynieść od kilkudziesięciu do kilku tysięcy złotych, zależnie od tego, jaki okres czasu pozostał do końca umowy). Najlepszym momentem na zmianę operatora jest więc chwila, kiedy kończy się nam umowa. Warto jednak sprawdzić, czy operator nie zastrzegł sobie, że numer może zostać przeniesiony do innej sieci dopiero po pełnym okresie rozliczeniowym, czyli po upływie 30 dni. W takim wypadku, aby uniknąć kary finansowej należy poczekać jeszcze miesiąc i dopiero wówczas składać wniosek o przeniesienie numeru.

W jaki sposób złożyć wniosek

Wniosek o przeniesienie numeru do innego operatora można złożyć osobiście w salonie wybranego dostawcy usług lub – jeśli jest taka możliwość – wysłać go przez internet. Decydując się na wizytę w salonie należy zabrać ze sobą dowód osobisty, warto wziąć także ostatnią fakturę od poprzedniego operatora. Na miejscu trzeba będzie wypełnić wniosek o przeniesienie numeru, umowę dotyczącą świadczenia usług telekomunikacyjnych oraz pełnomocnictwo, dzięki któremu nowy dostawca usług będzie mógł w naszym imieniu załatwić wszystkie formalności. Jeśli nie chcemy udzielać pełnomocnictwa, sami będziemy musieli udać się do salonu poprzedniego operatora, aby rozwiązać umowę i otrzymać zgodę na przeniesienie numeru do innej sieci.

Procedura przenoszenia numeru

Jeśli wszystkie rachunki są uregulowane w terminie, przeniesienie numeru do innego operatora odbywa się bardzo szybko. Dotychczasowy dostawca usług ma 6 godzin na rozwiązanie umowy i wydanie zgody na przeniesienie numeru. Jeżeli jednak wniosek jest składany przez internet termin ten wydłuża się do 3 dni roboczych. Następnie, w przeciągu maksymalnie 24 godzin numer musi zostać przeniesiony do wybranej przez nas sieci. W tym czasie mogą wystąpić pewne problemy z numerem, między innymi mogą być trudności z nawiązywaniem połączeń lub numer może w ogóle nie działać. Niedogodności te są jednak przejściowe i po jednym dniu powinny ustąpić. Jeśli jednak po upływie tego terminu występują jakiekolwiek trudności lub operatorzy nie wywiązują się z przyjętych zobowiązań, mamy prawo złożyć skargę w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej.