Jak przygotować się do trójboju?

Przygotowanie do trójboju wymaga intensywnych treningów, snu, ogromnej dyscypliny i odpowiedniej, zbilansowanej diety, bogatej w białka i węglowodany.

Przygotować się do trójboju to odpowiednio przystosować ciało i umysł. Trójbój to konkurencja sportowa, składająca się z trzech dyscyplin: przysiadu, martwego ciągu i wyciskania leżąc. Zwycięża ten, kto uzyska w każdej klasie wagowej najwyższą liczbę punktów, we wszystkich trzech dyscyplinach. Kolebką trójboju są Stany Zjednoczone i Wielka Brytania, powstanie sportu datuje się na lata pięćdziesiąte dwudziestego wieku. Zawodnicy są oceniani na tle innych, według tej samej kategorii: wagi, wieku, płci.

Opracowanie cyklu treningów dla trójboju

Przygotować się do trójboju to wyznaczyć przed pierwszym treningiem celu i planu ćwiczeń. Zazwyczaj przyjmuje się od ośmiu do dwunastu tygodni jako wystarczający czas na przygotowanie się do trójboju. Najpopularniejsze cykle ćwiczeniowe opierają się na metodzie postępowej, inaczej zwanej metodą piramidy. Polega to na tym, że w pierwszym tygodniu wykonuje się więcej powtórzeń, a mniej serii, aby w ostatnich tygodniach ćwiczeń, proporcje całkowicie odwrócić – więcej serii, przy zmniejszonej liczbie powtórzeń. Przykładowo: podczas pierwszego tygodnia należy wykonać cztery serie po piętnaście powtórzeń, w ostatnim tygodniu, pięć serii po jednym powtórzeniu. Ważne, aby w początkowej fazie cyklu treningowego uwagę koncentrować na uwarunkowaniu. Podwaja się wtedy wytrzymałość, za sprawą wielokrotnych powtórzeń, przy niedużym obciążeniu, w celu wzmocnienia mniejszych mięśni stabilizujących, należy pamiętać o ćwiczeniach pomocniczych. Ich ilość w końcowym etapie przygotowań ulegnie znacznemu zmniejszeniu. Warto pamiętać, że ciało trójboisty to fundament, ale to umysł pozwoli udźwignąć ciężary.

Przygotowanie ciała do trójboju

Aby dobrze przygotować się do trójboju, oprócz dużej ilości snu, należy zadbać o odpowiednią, zbilansowaną dietę, głównie składającą się z dużej ilości węglowodanów i białek, przy średniej ilości tłuszczów. Regularne, niewielkie posiłki, około dziewięciu na dobę, będą idealnym rozwiązaniem dla trójboisty. W celu szybszego regenerowania organizmu dieta powinna zawierać elementy dostępnych suplementów, na przykład połączenia kreatyny z aminokwasami. Odpowiednio przygotować się do trójboju, to także zadbać o profesjonalne wyposażenie, sprzęt, między innymi strój do robienia przysiadów, nakolanniki czy specjalne koszulki do wyciskania na ławeczce. Poddawanie się treningom w odpowiednim stroju, pozwoli nauczyć się, we właściwy sposób go wykorzystywać, podczas samych już zawodów. Dokładny plan ćwiczeń, zawierający ich liczbę i rodzaj, pozwoli sportowcowi na właściwe przygotowanie się, także od strony psychicznej. Odpowiednia koncentracja podczas trudnego dźwigania oraz kontrola codziennych czynności, w celu uniknięcia wyczerpania, może być gwarancją zwycięstwa w trójboju. Przygotowanie planu ćwiczeń i jego realizacja musi być podparta ogromną dyscypliną. Jest to fundament każdego przedsięwzięcia, zwłaszcza sportu, nastawionego na zwycięstwo.