Jak regulować poziom cukru we krwi?

Wskazania dietetyczne - regularne posiłki, jak również spożywanie skrobii i białka a unikanie cukrów - pomogą osobom cierpiącym na cukrzycę regulować poziom cukru we krwi.

Dla osób chorych na cukrzycę niezwykle istotne jest przyjmowanie przepisanych przez lekarza leków. Ponadto chorzy powinni często mierzyć ilość glukozy we krwi, ponieważ może ona się diametralnie zmieniać, co może zagrażać ich zdrowiu a w konsekwencju również życiu. Wiedza dla nich niezbędną jest również wiedza, w jaki sposób sami mogą łatwo regulować poziom cukru we krwi, na przykład spożywając pewne potrawy a unikając innych.

Hipoglikemia i hiperglikemia

  • W związku z tym że poziom cukru we krwi u chorych na cukrzycę ulega dużym wahaniom, może on być za niski lub za wysoki. Niedobór glukozy we krwi to hipoglikemia. Objawy niedoboru to roztrzęsienie, mdłości, zawroty głowy, zdenerwowanie, niepokój, zdezorientowanie, głód, przyspieszona akcja serca, pocenie się, bóle głowy, osłabienie, senność, drętwienie lub mrowienie języka lub warg. Powodem niedoboru glukozy we krwi może być większa niż zwykle aktywność fizyczna, niespożycie posiłku o ustalonej porze, jedzenie zbyt mało, przyjęcie zbyt dużej dawki leków lub spożycie alkoholu.
  • Gdy poziom glukozy we krwi przekroczy docelowy zakres mówi się o hiperglikemii. Objawami nadmiaru glukozy we krwi jest pragnienie, częstsze oddawanie moczu i męczenie. Nadmiar glukozy we krwi może wystąpić w przypadku niezbilansowania odżywiania, aktywności fizycznej lub przyjmowanych leków. Nadmiar glukozy we krwi może też wystąpić podczas choroby lub pod wpływem stresu.

Zalecenia dla chorych na cukrzycę
Chorzy na cukrzycę przede wszystkim powinni unikać nadwagi, a posiłki przez nich muszą być spożywane regularnie. Chorzy powinni jeść wiele produktów skrobiowych zawierających dużo błonnika (pełnoziarniste pieczywo, fasola, groch i soczewica). Błonnik hamuje przyswajanie glukozy. Z tego względu należy jeść dużo świeżych owoców i warzyw (oprócz winogron i mango - zawierają one dużo cukru), aby zyskać zawarty w nich błonnik. Co najmniej w dwóch posiłkach każdego dnia chory musi uwzględnić mięso, sery lub jaja. Dobrym źródłem białka są też ryby oraz nasiona roślin strączkowych. By móc kontrolować poziom cukru we krwi wystrzegać się trzeba słodzonych cukrem napojów (unikać kawy, herbaty i coli zawierających kofeinę, która może powodować odwadnianie organizmu), ciast, wyrobów cukierniczych oraz czekolady oraz z tłuszczów, soli i pokarmów słonych. Chorzy na cukrzycę powinni również utrzymać na umiarkowanym poziomie spożycie alkoholu. Warto sprawdzić, ile alkoholu zawierają niskocukrowe, dietetyczne oraz jasne, lekkie piwa.