Jak sobie radzić z bólem kręgosłupa?

Prawidłowa postawa podczas snu i w ciągu dnia, a także odpowiednie ćwiczenia pomagają przy bólu kręgosłupa.

Z biegiem czasu spłaszczają się krążki międzykręgowe, słabną też mięśnie pleców. W poważnych schorzeniach kręgosłupa konieczna jest fachowa pomoc lekarza i fizjoterapeuty. Warto jednak przyswoić sobie zasady utrzymywania prawidłowej postawy oraz przekonać się do aktywności fizycznej, by uniknąć bólu kręgosłupa.

Ból kręgosłupa a dbanie o pozycję ciała

Możliwie najbardziej prawidłowa postawa to podstawowy element profilaktyki schorzeń układu kostnego i warunek konieczny przy leczeniu bólu kręgosłupa. Szczególnie ważne jest wypracowanie sobie prawidłowego sposobu siedzenia. Plecy muszą być proste, w całości dosunięte do oparcia. Głowa powinna być lekko uniesiona, klatka piersiowa wysunięta do przodu, oczy zaś na linii horyzontu. Ważne jest też to, jak śpimy. Łóżko nie może być za miękkie. Jeśli ktoś ma problem z szyjnym odcinkiem kręgosłupa, powinien zainwestować w specjalną poduszkę ortopedyczną. Osoby, które śpią na plecach, powinny mieć pod kolanami zrolowany ręcznik albo specjalny wałek, który odciąży część lędźwiową kręgosłupa i zapobiegnie pogłębianiu lordozy. W leżeniu na brzuchu wałek ma się znajdować się pod stopami. Podczas leżenia bokiem głowa powinna być przedłużeniem kręgosłupa, a nogi zgięte w stawach biodrowych i kolanowych. Między kolanami umieszcza się poduszkę. Osoby ze znaczną nadwagą mogą położyć sobie poduszkę pod talią, by nie zapadał się bok, na którym leżą. Po przebudzeniu należy się przeciągnąć i wstawać poprzez leżenie na boku, spuszczając nogi na ziemię i w tym samym czasie podpierając się rękami.

Ćwiczenia pomocne przy bólach kręgosłupa

Ćwiczenia mogą przynieść ulgę przy bólach kręgosłupa, należy jednak wykonywać je ostrożnie. Niektóre z nich przydają się w ramach profilaktyki, jednak w przypadku wystąpienia objawów mogą zaszkodzić. Przykładem jest tutaj ćwiczenie polegające na leżenie na plecach i zataczaniu kół nogami popularnie nazywane rowerkiem. Przy poważnych dolegliwościach warto udać się po fachową pomoc do dobrego fizjoterapeuty. W dolegliwościach kręgosłupa może przynieść ulgę joga oraz pilates. O jodze większość osób już słyszała. Pilates jest zestawem ćwiczeń, które wzmacniają mięśnie pleców oraz brzucha, które z kolei zaczynają lepiej radzić sobie z utrzymaniem szkieletu we właściwej pozycji. Zginanie i prostowanie pleców jest lekiem na bóle krzyża. Prostowanie tułowia wpływa na ruchomość kręgosłupa oraz mięśnie grzbietu. Poprzez zginanie do przodu rozszerzają się otwory międzykręgowe i zmniejsza się ucisk na nerwy. Dobrym pomysłem jest wybranie się na basen. Wskazane jest pływanie kraulem i na plecach, jednak już samo przebywanie w wodzie odciąża szkielet, odpręża i przynosi ulgę. Warto korzystać z biczów wodnych, jeśli znajdują się w basenie.