Jak szybciej zasnąć

Wypróbowane domowe sposoby pozwolą nam szybciej zasnąć bez konieczności sięgania po środki farmaceutyczne.

Stres, zdenerwowanie, a nawet niewłaściwa dieta mogą być przyczyną problemów ze snem. Środki nasenne dostępne w aptekach z pewnością pozwolą szybciej zasnąć, ale ich stałe zażywanie może niekorzystnie wpłynąć na nasz organizm. Duża część z tych środków może również powodować problemy ze wstaniem rano, a także bóle głowy.

  • Posiłki przed snem
    Organizm ludzki potrzebuje 3-4 godziny na strawienie pokarmu, zatem należy zwrócić szczególną uwagę na to, co je się późnym wieczorem. Jeśli chcemy zasnąć bez problemu należy zrezygnować z obfitych kolacji, a także mocno przyprawionych potraw czy słodyczy. Ostre przyprawy podrażniają żołądek, a słodycze mają działanie pobudzające. Zamiast tego na kolację można zjeść kawałek delikatnego mięsa z indyka lub kurczaka albo sałatkę. Znanym od lat sposobem na bezsenność jest kubek ciepłego mleka, do którego można dodać łyżeczkę miodu i cynamon do smaku. Inny sposób to wypicie przed snem odrobiny walerianowej nalewki ( mniej więcej 1/2 łyżeczki), która także ułatwia zasypianie. Bezsenność zwalczają także inne zioła, takie jak passiflora jadalna czy chmiel. Na dobry sen wpływają także zjedzone w odpowiednich ilościach migdały, wiśnie czy banany. Jeśli chcemy szybciej zasnąć powinniśmy także unikać spożywania substancji mających w swoim składzie kofeinę, której działanie pobudzające może się długo utrzymywać.
  • Odpowiednie przygotowanie sypialni
    Na jakość naszego snu ma wpływ także otoczenie, w jakim kładziemy się spać. W sypialni powinna panować niższa temperatura. Przed snem powinno się przykręcić grzejniki, a także otworzyć, chociaż na chwilę okna, aby wpuścić świeże powietrze. W dobrze wywietrzonym pomieszczeniu o odpowiedniej temperaturze o wiele łatwiej zasnąć. Gdy mamy problemy ze snem powinniśmy zrezygnować z telewizora w sypialni, gdyż oglądając filmy zamiast zasnąć jeszcze bardziej się rozbudzimy. Można, za to włączyć relaksującą, uspokajającą muzykę. Powinno się też unikać intensywnych, mocnych zapachów w sypialni, które mogą nas zbytnio rozdrażnić zamiast uspokoić.
  • Dobroczynna moc olejków i akupresury
    Znane od wieków kojące właściwości niektórych olejków aromaterapeutycznych również pomagają szybciej zasnąć. Do najbardziej znanych należy lawenda. O jej skuteczności świadczy sam fakt, że wyciąg z lawendy często dodaje się do płynów lub żeli do kąpieli mających ułatwić zasypianie. Lawendę można wykorzystać na wiele sposobów. Olejkiem można nacierać skronie i czoło przed snem lub jako dodatek do nawilżacza powietrza bądź dyfuzora, dzięki czemu w sypialni będzie unosił się jej zapach. Można też użyć kominka do aromaterapii. Podobne działanie ma jaśmin oraz ylang-ylang, z których można sobie również przygotować pachnącą, odprężającą kąpiel. Dobre rezultaty może też przynieść akupresura. Według tej chińskiej medycyny tradycyjnej wystarczy naciskać palcami wskazującymi punkt znajdujący się na środku czoła między brwiami. Jest to metoda nieinwazyjna, bezbolesna i prosta, więc można ją wypróbować w domu bez problemu. Jest wiele metod na to, aby szybciej zasnąć, jednak nie przyniosą one rezultatów, jeśli nie będziemy zrelaksowani, dlatego najważniejsze jest, aby przed snem nie myśleć o kłopotach.