Jak uniknąć przeziębień jesienią

Aby z radością cieszyć się urokami złotej jesieni i dobrze przygotować do zimowych szaleństw, należy zadbać o odporność organizmu i unikać przeziębień jesienią.

Większość przeziębień jesiennych jest efektem działalności wirusów. Są one przenoszone drogą kropelkową i mają dość długą żywotność. Oznacza to, że wirus w wyniku kichnięcia, bądź kaszlu może się przemieszczać do kilku metrów, osadza się na przedmiotach i tam może przetrwać do trzech godzin. Dlatego bardzo ważne dla uniknięcia przeziębienia jesienią jest  możliwie częste mycie rąk, obowiązkowo przed jedzeniem lub przygotowywaniem posiłków. Nie należy dotykać bez potrzeby oczu, nosa, ust , tak, żeby wirusy, które być może znajdują się na dłoniach, nie mały kontaktu z błoną śluzową, przez którą przedostają się do organizmu. Należy oczywiście unikać kontaktu z osobami przeziębionymi.

Kalosze i t-shirty
Wydawałoby się, że najlepszą formą unikania przeziębienia jesienią jest zamknięcie się w domu pod ciepłym kocem z dobrą książką. Nic bardziej mylnego. Świeże powietrze jest sprzymierzeńcem przeciwko jesiennym przeziębieniom. Należy pamiętać o regularnym wietrzeniu pomieszczeń i dużo spacerować. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem dla organizmu będzie długi spacer, niż przejażdżka tramwajem pełnym kichających pasażerów. Jednakże należy pamiętać o odpowiednim stroju. Podczas jesiennej słoty obowiązkowe jest nieprzemakalne obuwie, zabezpieczona przed zmoknięciem głowa. Przemoczone nogi, mokre włosy powodują wychłodzenie, a co za tym idzie przeziębienie organizmu. Trzeba też zachować czujność podczas ciepłych słonecznych dni. Jesienią słońce nie daje już tyle ciepła co latem, pojawia się zimny wiatr, a zaraz po zachodzie słońca robi się dość szybko zimno. Najodpowiedniejszy na długi spacer, czy wyprawę rowerową, będzie strój na tak zwaną "cebulkę", czyli warstwowy. Tak, by można było w razie nagłych zmian temperatur zdjąć lub włożyć dodatkowy sweter, bluzę, kurtkę nie przepuszczającą wiatru i deszczu i apaszkę, bądź lekki szalik, chroniący szyję.

Smacznie i zdrowo
Bardzo ważne jest wzmocnienie odporności organizmu. Na rynku znajduje się sporo gotowych specyfików, jednakże najlepsze są naturalne sposoby na uniknięcie przeziębienia jesienią. Herbata z sokiem malinowym, napar z lipy dosłodzony naturalnym miodem są nie tylko zdrowe, ale również pyszne. Ważne, by dostarczać organizmowi odpowiedniej ilości witaminy C, której duża ilość znajduje się na przykład w kiszonej kapuście, cebuli, cytrusach. Najlepszym zaś naturalnym antybiotykiem o właściwościach wykrztuśnych, zmniejszającym przekrwienie, jest czosnek. Ci, którym nie straszny smak i aromat chętnie sięgną po kanapkę z masłem i rozgniecionym ząbkiem czosnku, zapiekankę lub sos czosnkowy, pasujący do większości dań. Wszyscy, którzy nie potrafią się przemóc, mogą sięgnąć po gotowe ampułki z zawartością warzywa. Poleca się też syrop z cebuli, czyli sok ze skrojonej cebuli, zasypanej cukrem lub miodem lub nalewkę przeciw przeziębieniu. W jej skład wchodzą: cebula, czosnek, cytryna, miód zalane spirytusem. Zaleca się zażywać łyżeczkę specyfiku dziennie i żadne jesienne przeziębienie nie będzie straszne.