Jak walczyć z sennością za kierownicą

Wygoda jazdy, warunki w samochodzie, dobre samopoczucie kierowcy, odpowiednio dobrane posiłki i czas snu pomagają walczyć z sennością za kierownicą.

Senność za kierownicą najczęściej dotyka ludzi prowadzących pojazd we wczesnych godzinach porannych lub późno wieczorem, czyli w czasie, kiedy zegar biologiczny człowieka wskazuje czas odpoczynku. Jej typowymi objawami są ziewanie, poczucie dyskomfortu, swędzenie oczu i problemy z widzeniem, osłabiona koordynacja i opóźniony refleks. Do niepokojących objawów zmęczenia należą częste dotykanie twarzy, znamionujące podświadomą chęć pobudzenia krążenia, oraz kilkusekundowe przysypianie. Nie wolno ich lekceważyć, ponieważ sygnalizują, że kierowca jest bliski uśnięcia. Czynniki, które pomagają walczyć z sennością za kierownicą to:

 

 

  • Odpoczynek
    Dla dorosłej osoby optymalny czas snu to około 8 godzin. Należy brać to pod uwagę przy planowaniu dłuższej podróży i dobrze odpocząć przed wyjazdem. Będąc w trasie także należy poświęcić trochę czasu na odpoczynek. Zawodowi kierowcy twierdzą, że zbyt częste postoje wybijają kierowcę z rytmu, zatem przerwy powinny być dostosowane do czasu jazdy. Na ogół wystarczy 15 - 20 minut odpoczynku co 2 -3 godziny. Można w tym czasie przespacerować się i wykonać kilka lekkich ćwiczeń fizycznych, co dotleni organizm. Bardzo zmęczonemu kierowcy dobrze zrobi też krótka drzemka, nie powinna jednak trwać więcej niż 15 – 20 minut, bo wtedy spowoduje jeszcze większą senność.
  • Komfort jazdy
    Samochód musi być dobrze wywietrzony, zmniejszy to uczucie zmęczenia. Ponadto niższa temperatura zmniejszy ryzyko zaśnięcia za kierownicą. Powietrze w samochodzie nie powinno być suche ani zadymione, ponieważ szkodzi to oczom i nie pomaga walczyć z sennością za kierownicą. Chociaż zbytnia wygoda może spowodować większą chęć odprężenia, warto wygodnie dopasować sobie fotel, kierownice i luźno się ubrać – jazda będzie wtedy mniej męcząca.
  • Jedzenie i picie
    Chociaż filiżanka kawy czy herbaty nie zastąpi drzemki, pomagają walczyć z sennością za kierownicą. Taki sam efekt dadzą wszelkie produkty z kofeiną lub guaraną. Zaleca się również picie niezbyt słodkich napojów. Przyczyną zmęczenia może być zarówno głód, jak i przejedzenie, Przed jazdą należy unikać tłustych, wysokokalorycznych posiłków. W przerwie dobrze jest zjeść coś lekkiego. Kanapka lub owoc pobudzi pracę organizmu.
  • Inne czynniki
    Prowadząc samochód można słuchać muzyki. Może to być dowolny ulubiony gatunek, nie jest konieczne, aby muzyka była przesadnie szybka czy energiczna. Ważne, aby nie była zbyt głośna ani monotonna, bo wtedy tylko nas zmęczy. Dobrym rozwiązaniem jest także słuchanie audycji lub książek mówionych, jednak należy wtedy uważać, aby nie odwracały uwagi od drogi. W długą podróż nie należy jechać samemu. Po pierwsze, jeśli towarzysz ma prawo jazdy, może nas zmienić za kierownicą. Po drugie, jazd z nim jest bezpieczniejsza, bo może zauważyć niepokojące oznaki zmęczenia kierowcy. Ponadto ciekawa rozmowa z drugą osobą pomaga walczyć z sennością za kierownicą.