Jak wypocić przeziębienie w saunie

Wypocenie przeziębienia w saunie to zabieg świetnie wpływający na całe nasze ciało, zdecydowanie przyjemniejszy i skuteczniejszy niż leżenie w łóżku i zupełnie nieskomplikowany.

Przekazywana z pokolenia na pokolenie wiedza, że przeziębienie najlepiej wypocić ostatnimi czasy nabiera nowego znaczenia - skończyła się era zapoconej pościeli, piżam, grubych, wełnianych skarpetek. Obecnie coraz częściej wybieranym miejscem na walkę z rodzącą się chorobą jest sauna. Dlaczego więc najlepiej wypocić przeziębienie w saunie?

Oddziaływanie sauny na organizm
Sauna jest pomieszczeniem, w którym panuje bardzo wysoka temperatura i - w zależności od rodzaju sauny - niska lub wysoka wilgotność powietrza. Suche kąpiele w saunie stosowane są naprzemiennie z zimnymi prysznicami. Takie ekstremalne zmiany temperatur, którym poddawane jest ciało, zmuszają komórki organizmu do zwiększonego wysiłku - pobudzany jest układ immunologiczny, a więc zwiększa się produkcja przeciwciał potrzebnych do zwalczenia choroby i wzrostu odporności na infekcje - dzięki temu łatwiej i szybciej można wypocić przeziębienie w saunie niż w łóżku. Poza tym panujące tu warunki korzystnie wpływają na układ krążenia - poprawia się transport tlenu i substancji odżywczych do komórek, co wpływa na sprawniejsze funkcjonowanie organów. Intensywne pocenie się powodowane wysoką temperaturą umożliwia usunięcie z organizmu nadmiaru wody, toksyn, odblokowuje pory. Dzięki głębokiemu oddychaniu ustami oczyszczają się drogi oddechowe i zwiększa wydolność płuc, a w wyniku działania wysokiej temperatury wyzwalają się endorfiny, zwane hormonami szczęścia. Okazuje się więc, że wypocanie przeziębienia w saunie może mieć nie tylko pozytywne skutki zdrowotne, ale także przyczynić się do poprawienia naszego nastroju.

Leczenie w saunie krok po kroku
Ze względów higienicznych przed wizytą w saunie należy wziąć prysznic oraz dokładnie pozbyć się makijażu i ozdób. Do sauny wchodzimy owinięci ręcznikiem i na początku zajmujemy niższe ławki, gdzie panuje najniższa temperatura. Gdy organizm przyzwyczai się do wysokiej temperatury, możemy przesuwać się na coraz wyższe miejsca. Każda sesja, zależnie od kondycji organizmu, powinna trwać od 5 do 15 minut - jeżeli naszym celem jest wypocenie przeziębienia w saunie, warto rozważyć krótsze sesje. Następnie chłodzimy się pod prysznicem, dbając jednak o to, by różnica temperatur nie była zbyt wysoka, bo może to skutkować szokiem termicznym. Gdy zaczynamy odczuwać zimno, jest to znak do przerwania kąpieli - możemy wtedy wrócić do sauny. Proces ten powtarza się maksymalnie trzy razy, przy czym sesje w saunie nie powinny być dłuższe niż 10-15 minut. Po wizycie w saunie zaleca się uzupełnienie płynów i godzinny odpoczynek w specjalnie przygotowanym do tego pomieszczeniu o temperaturze pokojowej. Sauna wydaje się wymarzonym lekarstwem - po wizycie jesteśmy odprężeni, zadowoleni i zdrowsi. Należy jednak pamiętać, że istnieją sytuacje, gdy wypocenie przeciębienia w saunie nie jest wskazane - na przykład przy wysokiej gorączce czy dużym osłabieniu podcza choroby.