Jak zapobiegać odwodnieniu podczas ćwiczeń?

Ćwicząc, ciało człowieka traci płyny głównie w postaci potu, ale także poprzez wydychane powietrze. Ilość utraconych przez organizm płynów może być bardzo duża i jeśli nie uzupełnia się strat zapobiegnięcie odwodnieniu nie będzie możliwe.

Będąc odwodnionym, ćwiczenia wydają się trudniejsze i bardziej męczące. Warunkiem prawidłowego funkcjonowania ustroju oraz głównym czynnikiem, który pomaga zapobiegać odwodnieniu jest zrównoważony bilans wodny.

 

  • Uważaj na wydolność

Najwięcej strat wody podczas ćwiczeń występuje przez pocenie się. Profesjonalni sportowcy tracą w trakcie treningu i zawodów nawet 12 litrów wody dziennie. Każdy z nich jednak wie, że zapobiegać odwodnieniu, przede wszystkim pomaga woda. Intensywne i dłuższe ćwiczenia powodują większą utratę płynów. Niektóre osoby pocą się dużo bardziej niż inne, co głównie jest spowodowane indywidualnością cech organizmu, na które nie ma wpływu. Jednakże każdy ćwiczący powinien pamiętać, że jego głównym celem jest zapobieganie odwodnieniu. Bowiem, nie tyko osłabia ono wydolność, ale ma także negatywny wpływ na zdrowie, przede wszystkim serce.

  • Jak sprawdzić odwodnienie

Wiele osób, także sportowców, stale odczuwa niewielkie odwodnienie nie będąc tego świadomym. Jego objawy są liczne, począwszy od ospałości, poczucia znużenia, bólów głowy, braku apetytu, uczucia nadmiernego gorąca, zawrotów głowy i nudności. Mamy ogromne szczęście, ponieważ organizm daje znać kiedy zapobiegać odwodnieniu. Mocz skoncentrowany, ciemny, oddawany w bardzo małych ilościach daje nam do zrozumienia, że przed przystąpieniem do ćwiczeń, powinno się uzupełnić płyny.

  • W jaki sposób zapobiegać odwodnieniu

Przede wszystkim należy pić dużo i często. Średnio powinno być to 2 i pół litra dziennie. Przy rozpoczęciu sesji treningowej w stanie odwodnienia, ucierpi na tym nasza wydolność. Ciało człowieka zaczyna tracić płyny natychmiast po rozpoczęciu ćwiczeń fizycznych - dlatego tak ważne jest zapobiegnięcie odwodnieniu, które jest nieuchronne. Należy uzupełniać zapasy wody, pijąc w trakcie i po treningu. Przy bardziej intensywnym treningu, skuteczniejsze mogą okazać się napoje sportowe, które mają wpływ na wydolność organizmu. Zawierają one węglowodany zaopatrujące ciało w dodatkową energię. Dodatkowo zapobiegać odwodnieniu pomaga sól dodawana do potraw, która zatrzymuje wodę w organizmie (sód ją zwiąże). Odpowiednia regulacja siły chłodzącej powietrza także zmniejsza proces pocenia się. Aby zapobiec odwodnieniu trzeba pić dużo, ale z głową. Z tym również można przedobrzyć, wypijając butelkę wody tak zwanym duszkiem, i narażając się tym samym na częste wizyty w toalecie.