Jak zaprojektować własną kolekcję ubrań?

Projektując własną kolekcję ubrań warto zatroszczyć się o: klienta docelowego, warsztat, kwestie logistyczne i sposób dystrybucji kolekcji.

Moda to trudna i wymagająca branża. Na rynku opanowanym przez duże firmy odzieżowe i znanych projektantów mają szansę przebić się tylko świeże i twórcze pomysły. Jeśli wierzymy w swoje zdolności możemy spróbować zaprojektować własną kolekcję ubrań. Wymaga to jednak dużo wysiłku.

Grupa docelowa

Na początku powinniśmy zdecydować, kto będzie nosił nasze projekty. Można zaprojektować własną kolekcję ubrań dla dzieci, młodzieży, kobiet biznesu, mężczyzn i wielu innych grup docelowych. Zorientowanie na klienta to podstawa osiągnięcia sukcesu na rynku, dlatego powinniśmy dokładnie określić potrzeby i wymagania adresatów kolekcji. Przykładowo jeśli decydujemy się tworzyć dla kobiet w ciąży, ubrania powinny być kobiece, komfortowe i szyte z dobrej jakości, przepuszczających powietrze materiałów, a projektant kolekcji młodzieżowych musi mieć na uwadze dosyć skromny budżet nastolatków, ale też ich potrzebę wpasowania się w panujące trendy. Dobre rozpoznanie specyfiki grupy społecznej, którą chcemy ubierać pomoże nam uniknąć porażki.

Warsztat pracy nad kolekcją

Na ogól projektanci mody zdobywają doświadczenie podczas studiów na akademiach sztuk pięknych i wydziałach specjalizujących się w modzie lub tkaninach na innych uczelniach. Często niezbędne umiejętności zdobywają sami, ucząc się warsztatu z dostępnych źródeł wiedzy i podczas praktyki zawodowej. Aby zaprojektować własną kolekcję ubrań trzeba posiadać znaczną wiedzę z zakresu krawiectwa, designu a także znać się na tkaninach. Jeśli chcemy zająć się produkcją własnych projektów, należy zatroszczyć się o odpowiedniego dostawcę materiałów, znaleźć szwalnie czy zakłady specjalizujące się w zdobieniu tkanin haftami i wzorami. Wymaga to doskonałej organizacji i niemałych umiejętności logistycznych. Nie zmienia to faktu, że projektant musi być nie tylko biegłym rzemieślnikiem, ale też artystą. Aby zaprojektować własną kolekcję ubrań, która ma szansę wyróżnić się wśród innych dostępnych na rynku, musi być kreatywny. Chociaż powszechnie przyjęte jest korzystanie z wcześniejszych epok i stylów, oraz dostosowywanie się do ogólnie panujących trendów, designerska kolekcja powinna odróżniać się od dzieł innych projektantów i nosić znamiona indywidualnego stylu autora.

Dystrybucja własnej kolekcji ubrań

Wiele firm odzieżowych współpracuje z projektantami z Polski - można skontaktować się z jedną z nich i przedstawić jej swoje projekty. Niestety, trzeba się wtedy liczyć z pewnymi ograniczeniami inwencji twórczej, a ubrania sprzedawane będą pod cudzą marką. Początkujące, przedsiębiorcze i odważne osoby mogą zaprojektować własną kolekcję ubrań i własnymi siłami ją wylansować. Pomogą w tym Internet - blogi o modzie i internetowe sklepy. Z propozycją współpracy można zwrócić się także do konkretnego butiku z unikatowymi kolekcjami lub nawet otworzyć własny sklep, wymaga to jednak znacznego kapitału, pochłania dużo czasu i wiąże się z ryzykiem straty włożonego kapitału.