Jak zmotywować się do pracy

W zmotywowaniu się do pracy pomaga przede wszystkim zrobienie planu dnia, określenie życiowych celów, a także nagradzanie i pozbywanie się „pożeraczy czasu”.

Dla osiągnięcia życiowych celów, motywacja jest niezbędna. Dzięki niej człowiek nabiera chęci i siły do działania, a wykonywanie różnych czynności staje się sprawniejsze i bardziej efektywne. Trudno jest jednak utrzymać motywację na wysokim poziomie przez dłuższy czas. Mogą w tym pomóc metody motywowania się do pracy.

 

 

  • Czynniki wpływające na motywację
    Powszechnie wiadomo, że zmotywowanie się do pracy zależy od wielu różnorodnych czynników. Negatywny wpływ na motywację w pracy mają przede wszystkim czynniki zewnętrzne: zarobki, stosunki z szefem i personelem, warunki pracy i inne. Z kolei pozytywny wpływ na zmotywowanie mają osiągnięcia, uznanie społeczne, rozwój osobisty, a także awanse i premie.
  • Plan działania
    Zmotywowanie do pracy jest ściśle związane z planem naszego dnia. Jeśli dobrze zorganizujemy sobie czas i będziemy trzymać się naszego planu działania, możemy znacznie zwiększyć efektywność naszej pracy. Nie bierzmy zbyt wiele projektów na nasze barki. Zbyt duże rozdrobnienie w różnych działaniach nie sprzyja podtrzymywaniu odpowiedniej motywacji.
  • Określenie celów
    Aby dobrze zmotywować się do pracy powinniśmy najpierw wiedzieć, po co pracujemy. Pieniądze zazwyczaj nie są celem samym w sobie, a raczej to, co możemy dzięki nim uzyskać. Aby określić swoje cele należy zapytać siebie: O czym marzę? Co chcę osiągnąć lub mieć? Cele te warto zapisać sobie na kartce papieru. Za każdym razem, kiedy motywacja spada, można spojrzeć na zapisany cel i ponownie zmotywować się do pracy. Samo zapisanie celu nie zawsze pomaga. Jeśli ta metoda zawiedzie można spróbować wizualizacji. Zdjęcia, rysunki, małe gadżety rozmieszczone w miejscu pracy mogą skutecznie zmotywować, ponieważ cel działania wciąż jest na widoku.
  • Pożeracze czasu
    W trakcie pracy często zbyt wiele rzeczy zaprząta nam myśli. Ciągłe sprawdzanie skrzynki odbiorczej, komunikatorów, szukanie zbędnych informacji, a także częste korzystanie z telefonów znacznie obniża efektywność pracy. Wystarczy tylko wyłączyć niepotrzebne urządzenia. Oczywiście jest to opcja wyłącznie dla ludzi, którzy nie potrzebują tych urządzeń w swojej pracy. Jeśli jednak to możliwe, należy ograniczać swoje działania tylko do pracy, a szybko efektywność pracy wzrasta.
  • Sukcesy innych nie są ważne
    Każdy działa i pracuje tylko i wyłącznie dla siebie. Patrzenie na sukcesy innych nie sprzyja zmotywowaniu się do pracy. Człowiek nie docenia wtedy swoich własnych wysiłków i sukcesy innych mogą na neigo wpłynąć negatywnie.
  • Nagrody
    Jeśli przedstawione metody motywowania się do pracy nie działają, można przypomnieć sobie o przeszłych sukcesach. Jeżeli wtedy udało się osiągnąć sukces, to teraz nic nie stoi na przeszkodzie, by znów się udało. Od czasu do czasu można również wynagrodzić się za swoje osiągnięcia. Mogą to być zakupy, wyjazd, albo kolacja w restauracji. Nadużywanie nagród nie jest jednak wskazane, ponieważ jeśli zbyt często następuje, staje się ono powszednie i nie spełnia już swej motywującej roli.
  • Powyższe metody nie działają
    Jeżeli żadna z metod motywowania się do pracy nie działa nawet w najmniejszym stopniu, należy zastanowić się, czy rzeczywiście taka praca nam odpowiada. Największą motywacją do pracy, jest zajęcie, które kochamy i które wykonujemy z prawdziwą pasją.