Jak zrobić napój izotoniczny?

Lekarze i naukowcy zgodnie potwierdzają, że napoje sportowe, są skuteczniejsze w uzupełnianiu płynów organizmu aniżeli sama woda. Na rynku dostępnych jest wiele produktów, które łatwo można zastąpić i przygotować swój własny napój izotoniczny.

Pragnienie daje znać kiedy sięgnąć po napój. Nie wolno jednak czekać na ten sygnał, lecz nawadniać organizm w sposób regularny i ciągły. Nie tylko zawodowi sportowcy, ale także każda osoba ćwicząca, powinna wiedzieć, co, kiedy i w jaki sposób pić. Przy dużej intensywności treningu czysta woda często nie wystarcza. Czas wziąć sprawy w swoje ręce i zrobić napój izotoniczny.

Napój izotoniczny skuteczniejszy od wody

Wiele badań przeprowadzonych na przełomie ostatnich 40 lat wykazało, że napój izotoniczny może nieść ze sobą efekty pobudzające i poprawiać wydolność podczas długiego i intensywnego treningu. Jest to spowodowane energetycznymi właściwościami, które uwalniają węglowodany. Choć napój izotoniczny jest lepszym paliwem napędzającym nasz organizm niż woda, to często jest zbyt skoncentrowany i powoduje niekomfortowe uczucie ciężkości żołądka. Wystarczy wtedy rozcieńczyć przygotowany roztwór z większą ilością wody aby zapobiec tym dolegliwościom. Zrobienie napoju izotonicznego jest równie przydatne przed jak i po treningu. Przyspiesza regenerację po ćwiczeniach, szczególnie przy dużej ilości i intensywności treningów. Największą wadą spożywania wody pitnej jest zwiększona produkcja moczu, co oznacza, że nie możemy odpowiednio nawodnić organizmu.

Napój izotoniczny własnej roboty

Zrobienie napoju izotonicznego nie wiedząc, co zawiera jest podstawowym błędem. Jego głównym składnikiem są w większości rozpuszczone sole mineralne, które pomagają regulować równowagę płynów w całym organizmie. Innym - równie ważnym składnikiem - są cukry, odpowiedzialne za dodatkowe źródło energii oraz przyspieszające absorpcję wody. Napój izotoniczny wchłania się równie szybko, a nawet szybciej niż woda i jest zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem, jeśli chodzi o uzupełnienie płynów.

Jak samodzielnie zrobić napój izotoniczny?

Gotowe napoje sportowe są niestety o wiele bardziej kosztowne. Na szczęście wystarczy kilka prostych składników, by każdy mógł zrobić napój izotoniczny. Istnieje kilka sposobów. Najprostszym z nich jest zmieszanie połowy litra wody i soku oraz dodanie szczypty soli. Można również przyrządzić to w inny sposób mieszając ze sobą: 300 ml soku owocowego (zagęszczonego), 700 ml wody, szczyptę soli lub: 40 - 80 g sacharozy, 1 l ciepłej wody, szczyptę soli, zagęszczony sok owocowy o niskiej zawartości tłuszczu.

Z nami zarobisz łatwo i szybko