Jak zrobić worek treningowy

Aby zrobić worek treningowy w domu trzeba posiadać odpowiedni, mocny materiał na powłokę, materiał do wypełnienia oraz haki i linki do zawieszenia worka.

Worek treningowy to przyrząd stosowany do ćwiczenia różnego rodzaju ciosów, zarówno wykonywanych rękami, jak i kopnięć. Zazwyczaj ma kształt walca, ale spotykane są także worki w kształcie gruszki. Szeroki wybór worków oferują sklepy sportowe, a także hipermarkety. Jeśli jednak ktoś ma ochotę posiadać taki przyrząd nie płacąc zbyt wysokiej ceny, może sam zrobić worek treningowy w domu. Wystarczy posiadać odpowiedni materiał do zszycia go i wypchania.

Wybór materiału i szycie powłoki
Materiał, z którego można zrobić worek treningowy, musi być mocny i wytrzymały, a także dość gruby. Może być to na przykład skóra lub skaj (sztuczna skóra). Do uszycia powłoki można wykorzystać choćby stare, niepotrzebne kurtki, można też materiał kupić w sklepie. Jeżeli wykorzystujemy stare ubrania trzeba odpruć wszelkie klamry czy sprzączki, aby się nie pokaleczyć podczas uderzania. Worek powinien mieć około 120 centymetrów długości i około 50 centymetrów średnicy. Na początku należy więc zszyć prostokątny kawałek materiału o wymiarach 120 na 160 centymetrów w rulon (zszywamy krótszy bok), następnie trzeba od spodu przyszyć okrągły fragment materiału o średnicy wynoszącej pół metra. Fragmenty powłoki należy bardzo dokładnie pozszywać gęstym ściegiem (tak, aby ze środka worka nie wypadał piach czy trociny, którymi worek będzie wypełniony). Po wypełnieniu worka taki sam kawałek materiału, jak na spodzie, należy szczelnie przyszyć u góry (można przyszyć wcześniej i zostawić tylko mały otwór na wsypanie zawartości).

Wypełnienie i zawieszenie worka treningowego
Kolejnym krokiem jaki należy wykonać, aby zrobić worek treningowy, jest wypełnienie przygotowanej powłoki odpowiednią zawartością. Najlepiej jest wykorzystać do tego celu jedną z trzech rzeczy: piach, trociny (dobrze wysuszone, by nie zgniły) lub pocięte gazety. Dwa ostatnie rodzaje materiału do wypełnienia worka mają tę zaletę, że można je zdobyć za darmo (gazety z domu lub od znajomych, trociny w stolarni), jednak piach najlepiej się ubija. Ważne jest, aby dobrze ubić zawartość i nałożyć jej tak dużo, jak tylko się da (w przeciwnym wypadku w górnej części worka powstanie pusta przestrzeń). Dobrze jest także po krótkim czasie ćwiczenia z workiem odpruć górną powłokę i uzupełnić wolną przestrzeń, jeśli taka powstanie. Aby zaś zawiesić worek, należy do sufitu przyczepić cztery haki tak, żeby znajdowały się w kątach kwadratu o boku 10 centymetrów, a do każdego haka trzeba przyczepić linkę. Linki należy związać na środku kwadratu i na tak przygotowanym mocowaniu można zawiesić worek. Jeśli jest możliwość, można przyczepić go przy pomocy podobnej konstrukcji także do podłogi, wówczas będzie bardziej stabilny. Takie przymocowanie worka gwarantuje, że będzie można na nim bez obaw o zniszczenie dużo i efektywnie ćwiczyć.