Jakie są przyczyny i objawy anemii?

Senność, osłabienie czy problemy ze skórą, paznokciami i włosami mogą stanowić objawy anemii - choroby spowodowanej za małą ilością żelaza we krwi.

Niedokrwistość, potocznie zwana anemią, może wystąpić w każdym wieku. Choroba częściej dotyka kobiety niż mężczyzn. Często osoby, które cierpią na tę dolegliwość nie zdają sobie z tego sprawy, albowiem objawy anemii mylone są ze zwykłym przemęczeniem. Długotrwałe nieleczenie anemii może doprowadzić do poważnych powikłań.

 

 

  • Najczęstsze objawy
    Osoby, które chorują na niedokrwistość najczęściej odczuwają zmęczenie, osłabienie, zawroty głowy i senność. Inne objawy anemii to przede wszystkim bladość i szorstkość skóry, zajady w kącikach ust czy pieczenie jamy ustnej. Ponadto przez brak witamin mogą wypadać i łamać się włosy, a paznokcie stają się kruche i łamliwe. Często zauważa się także przyspieszone oddychanie, bez większego wysiłku. W przypadku występowania anemii trudno jest się skupić na konkretnych zadaniach, występują zaburzenia koncentracji, a także silniejsza niż u ludzi zdrowych - wrażliwość na zimno.
  • Przyczyny anemii
    Przyczyną niedokrwistości jest obniżenie ilości tlenu transportowanego przez krew, a także brak żelaza we krwi. Ponadto niedokrwistość spowodowana jest niedostarczaniem do organizmu białka oraz witamin, między innymi B6, B12 oraz C, a także kwasu foliowego. Anemia może być także skutkiem ubocznym przyjmowania antybiotyków oraz utraty dużej ilości krwi. Po przebyciu poważnych, przewlekłych schorzeń organizm często jest osłabiony, co także może być przyczyną anemii. Niedokrwistość może być także uwarunkowana genetycznie.
  • Wskazówki jak leczyć
    Aby złagodzić objawy anemii i wyleczyć się z niedokrwistości konieczne jest stosowanie się do odpowiedniej diety oraz doustne zażywanie żelaza i kompletu witamin, które wzmocnią organizm. Dieta powinna być bogata w czerwone mięso, wątróbkę oraz inne podroby, szpinak, brokuły, fasolę, oraz żółtka jaj. Codziennie powinno się spożywać minimum 30 miligramów żelaza. Produkty powinny zawierać w sobie węglowodany, białko, witaminy, minerały i tłuszcze. Do obiadu warto spożywać kaszę zamiast ziemniaków, a na śniadanie ciemne, razowe pieczywo pełnoziarniste. Witamina C zwiększa dwukrotnie przyswajalność żelaza, dlatego należy spożywać cytryny, pomarańcze, grejpfruty, truskawki, a także paprykę, pietruszkę i pomidory. Codziennie należy spożywać około 150 miligramów witaminy C. Należy zrezygnować z picia kawy i herbaty, które zawierają taniny, czyli związki hamujące przyswajanie żelaza. Zamiast tego warto przygotować świeże soki owocowe lub herbaty ziołowe.