Jarmuż - pomysły na użycie w kuchni

Jarmuż, niezwykłe i smaczne warzywo, jest bombą witaminową i kopalnią soli mineralnych, łatwo przyswajalnych przez organizm; liscie jarmużu mogą być wykorzystane na wiele sposobów w każdej zdrowej kuchni.

Jarmuż - nazywany inaczej "niezwykłą kapustą", pochodzi z rejonu Morza Śródziemnego. Należy do roślin dwuletnich. Odznacza się odpornością na niską temperaturę, ma bardzo małe wymagania glebowe. Pomimo łatwości uprawy nie jest w Polsce popularny. Najbardziej ceniony jest w krajach skandynawskich. Jadalną częścią jarmużu są duże i postrzępione liście, ich zbiory zaczynają się późną jesienią i trwają całą zimę. Roślina ta musi przemarznąć, bo dopiero wtedy traci goryczkę.

Wartości odżywcze i zdrowotne jarmużu

Ma bardzo wiele wartości odżywczych, a przede wszystkim naturalnych, które są łatwo przyswajalne przez organizm. Jest bogaty w białko i witaminę C. Zawiera duże ilości karotenu i witamin z grupy B. W jarmużu znajdują się także niewielkie ilości witamin PP,K, E i H. Cenne są także sole mineralne- wapń, fosfor, żelazo, potas i magnez. Należy spożywać go, aby uniknąć zwyrodnienia plamki żółtej. Odznacza się niską kalorycznością- 100 g to 29 kcal. Ma działanie przeciwzapalne i antybakteryjne. Jest to warzywo lekkostrawne, zalecane dzieciom i osobom starszym. Znane jest również jego działanie przeciwrakowe i łagodzące wrzody żołądka. Jarmuż uznaje się za bogate źródło kwasu foliowego. Ma niezwykłe walory smakowe.

Pomysły na wykorzystanie jarmużu w kuchni

Warzywo to daje pole do kulinarnych popisów i wariacji, a dania są pyszne, zdrowe i mają oryginalny smak. Gotowany nie traci chlorofilu, ale staje się uboższy w karotenoidy. Liście jarmużu mogą być spożywane w stanie świeżym, w postaci surówek lub można je ugotować i przygotowac jak kalafior. Jarmuż nadaje się do mrożenia i konserwowania. Wczesną wiosną wytwarza młode pędy, które zjada się jako najwcześniejsze wiosenne warzywko z gruntu. Jarmuż jest bardzo smaczny i nadaje surówkom niepowtarzalny smak. Doskonałą jest surówka z młodych liści jarmużu, marchewki, jabłka i szczypiorku i jednocześnie bomba witaminowa. Dobrze smakuje też sałatka z papryką, młodymi liśćmi i ogórkiem kiszonym. Jarmuż dodany do zupy jarzynowej uświetnia jej smak. Można go przyrządzić tak jak szpinak - z boczkiem lub serem pleśniowym. Świetnie smakuje z dodatkiem czosnku. Jarmuż można zapiekać i łączyć z innymi warzywami: sałatą, botwiną czy szczawiem. Znakomita jest jarzynka do ziemniaków, traktowana jako przystawka. Szybkim i sycącym daniem jest jarmuż w masełku, podawany do ziemniaków albo do samego mięsa. Znanym przepisem jest angielski kociołek Jamiego Olivera. Potrawa składa się z warzyw liściastych i gotowanej szynki. Liście jarmużu pełnią także funkcję dekoracyjną potraw lub półmisków.