Jazda po śniegu – porady

Aby dobrze przygotować się do jazdy po śniegu należy wyposażyć swój samochód w zimowe opony, sprawne amortyzatory a także dowiedzieć się kilku rzeczy na temat techniki hamowania i pokonywania zakrętów.

Jazda samochodem zimą diametralnie różni się od jazdy w innych porach roku. Jazda po śniegu i lodzie wymaga umiejętności, doświadczenia i odpowiedzialności. Niestety, ośrodki szkolenia kierowców nie przygotowują swoich kursantów do jazdy w takich warunkach, w związku z czym co roku na drogach ginie wiele osób.

  • Opony
    Aby w ogóle móc wyjechać na drogę zimą, należy zaopatrzyć swój samochód w zimowe opony. Jest to warunek bezwzględny. Kształt i głębokość bieżnika oraz skład mieszanki, z której została wykonana to te elementy, które decydują o właściwościach opony. Auto zaopatrzone w opony zimowe lepiej poradzi sobie ze śniegiem, który pokrywa jezdnie w czasie zimy. Wynika to z tego, iż opony do jazdy w zimie są bardziej miękkie, i mają gęsto powycinane bieżniki, dzięki czemu jazda po śniegu jest łatwiejsza. 
  • Amortyzatory
    Bezpieczeństwo jazdy zależy od umiejętności i doświadczenia kierowcy, ale także od sprawności jego auta. Poza odpowiednimi oponami, bardzo ważna jest amortyzacja samochodu. Niesprawne amortyzatory wydłużają drogę hamowania, więc na oblodzonej jezdni będzie to bardzo niebezpieczne. Ponadto auto, które ma zużyte amortyzatory słabiej trzyma się drogi. W związku z czym pokonywanie zakrętów będzie stwarzać problemy- w przypadku ostrych zakrętów nasze auto będzie ściągane na zewnątrz łuku. Jeśli amortyzatory są zużyte, całkowicie zmienia się również komfort jazdy. 
  • Hamowanie
    Kolejny bardzo ważny element jazdy po śniegu. Wciśnięcie do końca pedału hamulca, nawet przy prędkości 60 kilometrów na godzinę na śliskiej nawierzchni skończy się utratą panowania nad pojazdem. Dlatego hamulców należy w ziemie używać z wielką ostrożnością. Należy także pamiętać, iż pedału nie należy wciskać do końca, tylko hamować pulsacyjnie. Aby uniknąć poślizgu i kolizji należy przede wszystkim zachowywać bezpieczny odstęp od innych uczestników ruchu i hamować biegami. Badania wykazały, iż droga hamowania pojazdu jadącego z taką prędkością na jezdni oblodzonej wynosi 65 metrów. Na jezdni suchej ta droga wynosi już tylko 42 metry.
  • Pokonywanie zakrętów
    Jeżdżąc po śniegu należy także dowiedzieć się, jak pokonywać zakręty, gdyż niewiedza na ten temat może zakończyć się wypadkiem. Przede wszystkim, przede pokonaniem zakrętu należy ograniczyć prędkość. Ruchy kierownicą powinny być delikatne, gdyż gwałtowne szarpnięcie podczas jazdy po śniegu spowoduje utratę przyczepności pojazdu do jezdni i w efekcie poślizg. Pokonując zakręty powinno się zachowywać stałą, lecz niewielką prędkość. Jeżeli zajdzie taka potrzeba należy zdjąć nogę z gazu lub hamować przy pomocy hamulca nożnego, jednak musi to być hamowanie pulsacyjne. Zablokowanie kół podczas pokonywania zakrętu na śliskiej nawierzchni to pewny wypadek.