Karta przedpłacona – czym jest i jak się jej uzywa

Karta przedpłacona, umożliwiająca dokonywanie płatności bez potrzeby zakładania konta bankowego, jest produktem atrakcyjnym zarówno dla firm, jak i osób indywidualnych.

Karta przedpłacona, nazywana również kartą pre paid, jest ciekawym i użytecznym produktem bankowym. Ma szerokie zastosowanie dla klientów indywidualnych i firm. Specyfika karty pozwala na wykorzystanie jej jako elektronicznej portmonetki lub karty podarunkowej. Spośród innych dostępnych na rynku kart płatniczych wyróżnia ją kilka charakterystycznych elementów.

Karta przedpłacona - charakterystyka

Jedną z cech, która odróżnia kartę pre paid od innych dostępnych na rynku kart płatniczych, jest fakt, że nie jest ona powiązana z rachunkiem osobistym. Kartę można porównać do elektronicznej portmonetki. Przed użyciem wymaga ona wpłacenia pewnej ilości środków, które następnie może pobrać jej aktualny posiadacz. Karta umożliwia dokonywanie płatności za zakupy w sklepach, korzystanie z funkcji cash back, czyli wypłacenie pewnej kwoty przy okazji zakupów, pozwala także wypłacać pieniądze z bankomatu. Część kart ma również opcję dokonywania płatności internetowych. Korzystanie z karty przedpłaconej jest zwolnione z autoryzacji, często wymagana jest jednak znajomość kodu PIN, otrzymanego przy wydaniu karty. Karta przedpłacona nie posiada limitu kredytowego, toteż możliwa jest wypłata jedynie znajdujących się na niej środków. Rachunek może być wielokrotnie doładowywany przelewem bankowym lub wpłatą gotówkową w siedzibie instytucji wydającej kartę. Do kart pre paid zalicza się również karty upominkowe, umożliwiające dokonywanie płatności w konkretnej sieci sklepów.

Karta przedpłacona - zastosowanie

Karta przedpłacona jest użytecznym instrumentem zarówno dla indywidualnych, jak i instytucjonalnych klientów banku. Osoby fizyczne mogą wykorzystywać ją jako elektroniczną portmonetkę. Korzystanie z takiej karty sprzyja utrzymaniu dyscypliny finansowej, ponieważ nie stwarza ryzyka, że podczas zakupów ilość wydatków wymknie się spod kontroli, tak jak może się to zdarzyć w przypadku zwykłej karty debetowej lub kredytowej. Pozwala też na zachowanie większej anonimowości. Zarówno dla firm, jak i poszczególnych osób karta wystawiona na okaziciela może być formą upominku czy premii. Może również stanowić element edukacji ekonomicznej dzieci - wystawienie karty nie jest tak zobowiązujące jak utworzenie konta bankowego, a pozwala na zapoznanie młodej osoby z elektronicznym pieniądzem. Karta przedpłacona, nazywana również "upominkową", wystawiana przez sieci sklepów jest instrumentem promocyjnym, sprzyjającym rozpowszechnianiu danej marki i pozwalającym firmie na lepszy kontakt z klientem.