Kreatyna w kulturystyce - również jako suplement

Kreatyna w kulturystyce i sporcie jest obecnie jednym z najpopularniejszych i najskuteczniejszych legalnych środków anabolicznych.

Kreatyna w kulturystyce i branży sportowej odniosła wielki sukces. Co więcej, preparaty kreatynowe wkupiły się również w łaski klientów uprawiających sport amatorsko.

Jak działa kreatyna?

Odkrycia dotyczące jej właściwości spowodowały, że w spreparowanej formie powędrowała ona z laboratoriów naukowych wprost na półki sklepowe. Kreatyna powoduje wzrost masy i siły mięśni (pomaga zbijać tkankę tłuszczową). Mięśnie rosną już po kilku dniach od rozpoczęcia spożywania. W rzeczywistości, nie jest to jednak prawdziwa masa mięśniowa a woda. Jest tak, bowiem kreatyna powoduje, iż komórki mięśniowe zdolne są do wchłonięcia większej ilości wody. Prawdziwy przyrost masy mięśniowej następuje po około tygodniu, gdy w mięśniach wzrasta napięcie wewnątrzkomórkowe dające organizmowi sygnał anaboliczny.

Czy kreatyna jest bezpieczna?

Najpopularniejsze formy kreatyny w kulturystyce to jabłczan i monohydrat. Producenci zapewniają, że są one całkowicie bezpieczne dla zdrowia. Kreatyna nie jest sterydem - to związek organiczny występujący w niewielkiej ilości w mięśniach. Jego nieszkodliwość argumentuje się tym, iż organizm zawsze przyjmuje tylko określoną dawkę. W przypadku nadmiaru, kreatyna przekształca się w kreatyninę po czym zostaje wydalona wraz z moczem. Przyjmowanie jednak dużych dawek kreatyny przez długi okres, może przyczynić się do trwałego uszkodzenia nerek. Kreatynę więc, należy stosować zgodnie z zaleceniami producenta. Nie ma określonej maksymalnej bezpiecznej dawki, ale wszystko co w nadmiarze - szkodzi. Przykładem, jest zadziwiająca śmierć Jacqueline Hanson, która zmarła na skutek wypicia zbyt dużej ilości wody. Kobieta w ciągu 2 godzin wypiła aż 4 litry wody. Podczas stosowania kreatyny, wody należy wypijać od 3-4 litrów na dzień. Ale spokojnie! Abyśmy mieli z niej pożytek, musimy ją spożywać w mniejszych porcjach, w odstępach czasowych.

Co jest ważne?

Obserwuje się, iż kreatyna w kulturystyce profesjonalnej ma większą efektywność niż u amatorów. Nie to jest spowodowane doświadczeniem kulturystów a przestrzeganiem przez nich podstawowej zasady, często zapominanej przez amatorów – diety. Jest najistotniejszym elementem jakiegokolwiek treningu sportowego. Bez zbilansowanej diety bogatej w witaminy i minerały nie da się spowodować przyrostu siły i zbudować masy mięśniowej – kreatyna jest jedynie bodźcem do ich budowy. Przy stosowaniu kreatyny, zaleca się spożywanie produktów z dużą zawartością białka.