Łańcuchy motocyklowe - porady ekspertów

Łańcuchy motocyklowe to najbardziej rozpowszechniona metoda przenoszenia napędu w jednośladach, więc - by dobrze i długo służyły - trzeba o nie odpowiednio dbać.

Przyczyną popularności łańcuchów napędowych jest stosunkowa łatwość użytkowania i nieskomplikowanie techniczne. Dobrze dobrane i zadbane łańcuchy motocyklowe są podstawą bezpiecznej i komfortowej jazdy. Z tego powodu warto regularnie interesować się stanem tego elementu motoru.

Smarowanie łańcucha motocyklowego
Najważniejsze dla łańcuchów motocyklowych jest systematyczne smarowanie. W chwili obecnej na rynku dostępnych jest wiele preparatów, których można użyć. Przy zakupie jednakże, należy zwrócić uwagę, dla jakiego rodzaju łańcucha jest przeznaczony dany smar. W łańcuchach typu O-ring (posiadają uszczelnienie zatrzymujące smar wewnątrz ogniwa) preparat powinien mieć wysokie właściwości penetrujące. Dla zwykłych łańcuchów wymóg ten nie jest konieczny. Aby uzyskać maksymalny efekt, łańcuch należy umyć i wysuszyć, a następnie rozpylić smar na jego wewnętrzną stronę. Po około 15 minutach, w czasie których odparowują rozpuszczalniki, smar uzyskuje odpowiednią konsystencję. Łańcuch motocyklowy powinien być smarowany regularnie, co 400 – 500 kilometrów, jednakże przy jeździe w deszczu lub pyle, czynność tę należy wykonywać częściej. Bardzo istotną sprawą, poza smarowaniem, jest także sprawdzenie napięcia. Łańcuchy motocyklowe, zarówno zbyt mocno napięte, jak i za luźne, skracają żywot całego układu napędowego.

Zużycie i wymiana łańcucha
Mimo częstego smarowania i odpowiedniej dbałości o łańcuch, jest to element, który się dość szybko zużywa. Średnia żywotność tego elementu zazwyczaj wynosi około 15 – 25 tysięcy kilometrów. Stopień zużycia najłatwiej sprawdzić przez odciągnięcie łańcucha od tylnej zębatki. Jeśli dość mocno odstaje, to znak, że czas go wymienić. Może zdarzyć się, że tani łańcuch wytrzyma krócej lub nawet pęknie! Przy wyborze nowego łańcucha motocyklowego nie należy kierować się tylko ceną. Łańcuchy motocyklowe należy wymieniać razem z kołami zębatymi. Przed zakupem łańcucha należy zdecydować, czy ma to być łańcuch już zakuty czy taki, który należy dopiero spiąć przy zakładaniu. Przy wyborze pierwszej opcji trzeba będzie zdemontować wahacz. Druga opcja jest łatwiejsza w montażu, jednak trzeba się zaopatrzyć w urządzenie do skuwania ogniw lub dokupić zapinkę. Należy zawsze pamiętać, że dbałość o łańcuchy motocyklowe, to przede wszystkim dbałość o swoje bezpieczeństwo oraz unikanie zbędnych wydatków na naprawy.