Manhattan Bridge - polski akcent w Nowym Jorku

Manhattan Bridge jest jednym z kilkunastu nowojorskich mostów, które umożliwiają komunikację miejską pomiędzy poszczególnymi dzielnicami Nowego Jorku, które w dużej mierze znajdują się na wyspach.

Manhattan Bridge jest tuż obok mostu Brooklyńskiego najbardziej filmowym elementem panoramy Nowego Jorku. Ilość filmów, w których się pojawił jest niezliczona i od ponad 100 lat stanowi nieodłączony element związany z historią miasta.

 

 

  • Historia Manhattan Bridge

Manhattan Bridge zaprojektowany został przez Leona Moisseffa w 1909 roku jako trzeci już most wiszący w Nowy Jorku. Od tego czasu był kilkakrotnie zmieniany i poszerzany, jednak jego pierwotny projekt nie uległ zmianie. Jedna z większych renowacji miała miejsce w 1978 roku, podczas której wzmocniono most o stalowe podpory. Natomiast w 1940 roku dodano 3 pasy ruchu, poszerzając tym samym most i zwiększając możliwość przepustowości Manhattan Bridge podczas dnia. Od strony Manhattanu most zaczyna się przepiękną kolumnadą i łukiem triumfalnym, które zostały dodane w 1975 roku, tworząc widowiskowe i niepowtarzalne zwieńczenie przęseł. Most zaczyna się na Manhattanie przy ulicy Canal i łączy go z Brooklynem na wysokości ulicy Flatbush. Stamtąd jest już niedaleko do polskiej dzielnicy Greenpoint, która jest drugim co do wielkości skupiskiem Polonii amerykańskiej w Stanach Zjednoczonych. Greenpoint jest nie tylko miejscem zamieszkania, ale często także miejscem pracy wielu Polaków na emigracji. Znaleźć tam można polskie restauracje, sklepy, apteki, kościoły i inne miejsca związane z polską kulturą.

 

  • Nowojorska duma

Manhattan Bridge ma długość 2089 metrów, posiada 3 przęsła, które także były poszerzane i remontowane kilkakrotnie w ciągu ostatnich lat. Należy do kategorii mostów wiszących i znajduje się na wysokości 102 metrów licząc od bocznych wież. Jego budowa kosztowała 31 milionów dolarów, a remonty, które są wykonywane co kilka lat pochłaniają dodatkowo kilka milionów rocznie. Ciekawostką jest, że codziennie po moście przemieszcza się około 150 tysięcy pojazdów. Oprócz samochodów osobowych i ciężarowych, dla których wyznaczono na moście 7 pasów ruchów, jest tam również osobny pas ruchu dla pieszych, a także tory kolejowe, które umożliwiają przejazdy nowojorskiego metra, a tym samym lepsze połączenie komunikacyjne między Manhattanem, a Brooklynem. Manhattan Bridge, podobne jak kilka innych nowojorskich mostów ma dwa poziomy - górny i dolny. Jego użytkowanie jest bezpłatne w przeciwieństwie do kilku innych mostów w Nowym Jorku, na których pobierana jest opłata za przejazd.