Most Vasco da Gama najdłuższym mostem w Europie

Most Vasco da Gama to monumentalna konstrukcja, przerzucona przez najdłuższą na Półwyspie Iberyjskim rzekę Tag.

Portugalski most Vasco da Gama spaja brzegi rzeki Tag łącząc malownicze miejscowości Sacaven i Montijo. Ze szczytu stojącej nieopodal, 145 metrowej wieży Vasco da Gama rozciąga się piękny widok na ciągnący się ponad 17 kilometrów najdłuższy most w Europie.

Historia konstrukcji

Decyzję o zbudowaniu Mostu Vasco da Gama podjęto już w 1991 roku. Portugalski rząd ogłosił przetarg, w którym sukces odniosła portugalsko-francusko-brytyjska Lusoponte. Budowę rozpoczęto znacznie później. W międzyczasie konsorcjum budowlane przeznaczyło 18 miesięcy na sporządzanie gruntownych planów przygotowawczych. Drugie 18 miesięcy zdecydowano się przeznaczyć na budowę portugalskiego giganta, w której czynny udział wzięło 3300 robotników. W związku ze zbliżającą się 500-setną rocznicą odkrycia przez Vasco da Gamę morskiej drogi do z Europy do Indii, postanowiono, że most przyjmie imię tego zasłużonego dla europejskiej żeglugi podróżnika i żeglarza.

Europejski kolos

Most Vasco da Gama składa się z siedmiu części konstrukcyjnych, z których każda składa się z oddzielnych sekcji. Każda część konstrukcyjna ma inną długość i niekiedy różną szerokość olbrzymich pylonów, na których przymocowane są sześciopasmowe przęsła. Pierwszy odcinek, będący północnym wjazdem na most, liczy 945 metrów. Następny, będący wiaduktem północnym, to już 488 metrowy odcinek. Kolejna sekcja to wiadukt "Expo" – 672 metry. Dalej można natrafić na przeszło główne, połączone olbrzymimi pylonami o wysokości 150 metrów. Pod tym odcinkiem mogą pływać statki, których wysokość od powierzchni zanurzenia do czubka masztu nie jest większa niż czterdzieści pięć metrów. Dalej rozciąga się najdłuższy, liczący 6531 metrów wiadukt centralny, a most wieńczy kolejno wiadukt południowy (3825 metrów) i południowy wjazd (3895 metrów). Most Vasco da Gama ma więc łączną długość 17200 metrów i 30 metrów szerokości.

Przejazd i turystyka

Jednorazowy przejazd przez most kosztuje 2.15 euro. Po sześciopasmowej autostradzie przejeżdża dziennie ponad 50 tysięcy samochodów, lecz jeśli ruch ten wzrośnie, to istnieje możliwość dobudowania dwóch dodatkowych pasów ruchu. Po moście Vasco da Gama można się poruszać ze standardową prędkością do 120 km/h – jeśli jednak niesprzyjające warunki utrudnią przejazd (śnieg, deszcz, mgła) dozwolona prędkość spada do 100 km/h. Bliskość Lizbony, turystycznego ośrodka Portugalii, sprawia, że most Vasco da Gama jest jednym z najczęściej oglądanych obiektów architektonicznych tego kraju. Po zapoznaniu się z portugalskim symbolem Lizbony, olbrzymim pomnikiem Padrao dos Descobrimentos, czy zwiedzeniu pięknego Parku Narodowego, warto przejechać kilka kilometrów, aby podziwiać rozłożysty most Vasco da Gama.