Na czym polega trening interwałowy w fitnessie?

Trening interwałowy w fitnessie pozwala wydatnie rozwinąć wydolność organizmu, a także spalić w krótkim czasie duże ilości zbędnej tkanki tłuszczowej.

Trening taki jest swoistym fenomenem współczesnego sportu. Pozwala rozwijać sprawność fizyczną i ruchową, bez uciekania się do uciążliwych i długotrwałych treningów. Trening interwałowy w fitnesssie wiąże się z bardzo dużą intensywnością wykonywanych ćwiczeń. Jednak ich efekt współgra z wysiłkiem, jaki włożymy w dobrze zaplanowany plan treningowy.

Trening interwałowy - korzyści

Trening interwałowy nie powinien trwać dłużej niż 15, 25 minut. Jego przeprowadzenie wiąże się z przyjęciem dużego obciążenia w bardzo krótki czasie. Nie można więc nadmiernie forsować organizmu poprzez wydłużanie czasu ćwiczeń. Interwał w fitnessie polega na swoistym podziale wykonywanej pracy na małe odcinki. Bardzo intensywny wysiłek przeplatany jest z wypoczynkiem, w który organizm wykonuje mniejszą pracę, lecz ciągle jest w ruchu. Ważne aby w trakcie jednostki o największym natężeniu wysiłku ćwiczyć na pełnych obrotach i z wykorzystaniem całej możliwości organizmu. Tylko wtedy trening interwałowy przyniesie sukces. W jednostce wypoczynkowej nasze tętno powinno osiągać wartość odpowiadającą 65% maksymalnego tętna. Faza wysiłku odpowiada wartością od 90% do 100%. Trening interwałowy w fitnessie pozwala stracić duże ilości kalorii. Do 24 godziny po treningu organizm regenerując się czerpie energię z tkanki tłuszczowej, spalając ją. Trening taki też w widoczny sposób podnosi wydolność i przesuwa próg odczuwania wysiłku.

Trening interwałowy – jak ćwiczyć

Należy pamiętać, aby nie wykonywać treningu interwałowego na czczo. W przeciwnym razie duży wysiłek organizmu przyczyni się do niepożądanego spalania mięśni. Trening interwałowy w fitnessie możemy wykonywać co dwa dni, pamiętający aby z tygodnia na tydzień delikatnie zwiększać obciążenie organizmu. Najczęściej wybieraną formą treningi interwałowego jest bieg przeplatany truchtem. Można więc podzielić trening na dwie przeplatające się fazy, z których pierwsza to 30 sekundowy trucht, a druga to 20 sekundowy szybki bieg. Po nim wracamy do fazy truchtu, aby aktywnie wypoczywać. Trening taki można też wykonywać na sztucznej bieżni w sali treningowej, lub na elektrycznym rowerze przeplatając luźną jazdę z specjalnie ustawioną na urządzeniu jazdą „pod górę”. Trening interwałowy możemy też wykonać posiłkując się elementami aerobiku. Wtedy przeplatamy układy choreograficzne z bardziej forsownymi ćwiczeniami siłowymi. Idealnie do ćwiczeń interwałowych nadaje się też step. Dostosowujemy wtedy choreografię do ćwiczeń z obciążeniem – 2 minuty pracy z hantelkami i 2 minuty bez. Nie należy zapominać, że w skład treningu interwałowego wchodzi też rozgrzewka.