Niedobór wapnia: profilaktyka i zwalczanie

Przestrzeganie kilku prostych zasad żywieniowych wystarczy, aby zapobiec powstaniu groźnych dla zdrowia niedoborów wapnia.

Wapń jest składnikiem mineralnym, który pełni w naszym organizmie kluczową rolę, odpowiadając między innymi za dobry stan kośćca i zębów, kurczenie i rozkurczanie mięśni oraz właściwą krzepliwość krwi. Utrzymanie jego zawartości na odpowiednio wysokim poziomie jest konieczne do prawidłowego funkcjonowania wszystkich naszych narządów. Niedobór wapnia nie tylko negatywnie wpływa na nasze samopoczucie, ale przede wszystkim może doprowadzić do wielu poważnych chorób.

Niedopuszczanie do powstania niedoboru wapnia
Optymalna zawartość wapnia w ludzkim organizmie wynosi około 1,5% masy ciała. Chcąc osiągnąć i utrzymać taki właśnie wynik, należy przede wszystkim pamiętać o przestrzeganiu zrównoważonej diety. Do produktów bogatych w wapń, które powinniśmy uwzględnić w naszym codziennym jadłospisie należą między innymi wszelkiego rodzaju przetwory mleczne, ryby, soja, szpinak, orzechy laskowe, a także czekolada. Lista ta jest bardzo długa i bogata, z pewnością więc każdy znajdzie na niej coś dla siebie. Trzeba jednak pamiętać, że spożywanie artykułów bogatych w wapń to nie wszystko. Istnieją bowiem również produkty, które zaburzają przyswajanie tego makroelementu, i których spożycie powinniśmy z naszej diety całkowicie wykluczyć lub przynajmniej znacznie ograniczyć. W trosce o nasze zdrowie powinniśmy wystrzegać się kawy, coli, słonych przekąsek oraz wszelkich sztucznie przetworzonych produktów. Warto również zredukować użycie soli, która powoduje wypłukiwanie wapnia z organizmu.

Uzupełnienie powstałych niedoborów
Jeśli zauważysz u siebie objawy mogące sygnalizować niedobór wapnia, takie jak skurcze mięśni, bóle stawów czy mrowienie kończyn, będzie to sygnał od Twojego organizmu, że czas lepiej o siebie zadbać. Twoim pierwszym krokiem na drodze do zdrowia powinna być zmiana nawyków żywieniowych. Stosowanie się do opisanych powyżej wskazówek dietetycznych powinno po jakimś czasie przynieść spodziewane rezultaty. Pomocy możesz również szukać w aptekach, w których dostępne są liczne środki farmakologiczne służące uzupełnieniu powstałych braków. Mimo że w ogromnej większości są one dostępne bez recepty, warto przed ich zakupem skonsultować się z lekarzem, a nawet wykonać badania krwi i moczu. Spotkanie ze specjalistą i poddanie się kilku bezbolesnym testom lekarskim pozwoli nam upewnić się, że nasze drobne zaniedbanie nie doprowadziło jeszcze do zbyt dużego niedoboru wapnia we krwi i tkance kostnej, a w konsekwencji do poważnych problemów zdrowotnych.