Nordic Walking w górach: sport również dla seniorów

Nordic walking w górach można uprawiać na w miarę płaskich odcinkach szlaków a na bardziej stromych odcinkach można użyć kijów do podparcia się lub utrzymania równowagi.

Nordic walking w górach jest sportem pochodzącym ze Skandynawii mającym pierwotnie służyć jako letni trening dla biegaczy narciarskich. Okazał się on jednak doskonałą alternatywą dla zwykłego marszu również dla osób niezwiązanych zawodowo z narciarstwem biegowym.

Doskonały sposób na zdrowie
Nordic walking polega na marszu z wykorzystaniem dwóch kijków trzymanych w rękach tak, że w czasie chodzenia ciężar ciała rozkładany jest zawsze na jedną nogę i jeden z kijków. Taki sposób chodzenia odciąża stawy i mięśnie czyniąc marsz mniej uciążliwym. Z drugiej strony angażowane są górne partie mięśni co pozwala na lepsze spalanie kalorii i utrzymanie dobrej kondycji i ogólnego stanu zdrowia bez przeciążania żadnej z części układu ruchu. Z tego powodu nordic walking w górach jest polecany szczególnie osobom starszym jako nieforsująca forma aktywności fizycznej. Również większa stabilność wynikająca z obecności dwóch dodatkowych punktów podparcia czyni chodzenie znacznie bezpieczniejszym, redukując ryzyko wywrócenia się i nabycia niechcianej kontuzji. Z drugiej strony nordic walking zmniejsza obciążenia powstające w czasie schodzenia, a w razie poślizgnięcia się zawsze można się podeprzeć kijkami, dzięki czemu unikamy bolesnego upadku. Nordic walking w górach uprawiać można tylko na stosunkowo płaskich odcinkach szlaków górskich. Wspinanie się po stromych odcinkach jest niemożliwe z uwagi na specyficzną technikę chodu, w której za pomocą kijków mniej podpieramy się, a bardziej odpychamy w stałym rytmie. Dlatego wybierając się w góry musimy wyszukać szlaki o stałym niezbyt dużym nachyleniu, ponieważ każdy stromy odcinek pokonać musimy w tradycyjny sposób.

Ważny sprzęt i technika
Do uprawiania nordic walkingu w górach potrzebna jest, oprócz sprzętu typowego dla zwykłego marszu (butów, odpowiedniego ubrania), para kijków dostępnych w większości sklepów sportowych. Bardzo istotna jest odpowiednia długość kijów. Kije należy dobierać indywidualnie zależnie od proporcji ciała i wygody, ale ogólnie można wykorzystać przelicznik 0,68-0,72 * wysokości ciała, przy czym początkujący powinni wybierać kije krótsze. Należy tu odróżnić kije do nordic walkingu od kijów trekkingowych. Różnią się one budową. Najłatwiej rozpoznać kij do nordic walkingu po rękawiczce przy rękojeści. W przeciwieństwie do niej kij trekingowy ma pasek. Warto zauważyć, że zwykle kij do nordic walkingu można wykorzystać do podpierania się jak w trekingu, co może okazać się przydatne w górach. Do nordic walkingu w górach polecane są kije teleskopowe, które można złożyć i mieć na bardzo stromych fragmentach wolne ręce. Równie ważna, co odpowiednie kije jest technika. Nordic walking nie jest tylko bezmyślnym odpychaniem się i podpieraniem kijkami. Najlepiej swoją przygodę z tym sportem zaczynać z instruktorem, który pokaże jak odpowiednio chodzić. Pomoże też w indywidualnym doborze odpowiednich kijków ułatwiając start. Można też skorzystać z filmików instruktażowych dostępnych w internecie, dzięki czemu każdy szybko może zacząć uprawiać nordic walking w górach.