Pierwsza praca: gdzie i jak jej szukać?

Zanim zaczniemy poszukiwania pierwszej pracy, warto wiedzieć gdzie i jak szukać poważnych i godnych zainteresowania ofert.

Znalezienie pierwszej pracy nie jest wcale takie trudne, jakby się mogło wydawać. Wymaga jednak nieco pracy i zachodu. Rozpoczynając poszukiwania wymarzonej posady, należy zastanowić się nad kilkoma kwestiami. Jeśli chcemy wykonywać określony zawód, przemyślmy, czy na pewno spełniamy ogólne oczekiwania, na przykład przedstawiciel handlowy powinien być komunikatywny i otwarty. Rynek pracy w dzisiejszych czasach jest bardzo duży i oferuje posady również osobom bez żadnego doświadczenia. Doceniani są również Ci, którzy nie posiadają praktyki, ale są młodzi, kreatywni i mają chęci rozwijać się.

Pierwsza praca - jak szukać?
Metod poszukiwania pracy jest wiele i aby uskutecznić swoje działania, warto spróbować każdego z nich. Nie należy jednak wysyłać swoich dokumentów aplikacyjnych gdzie popadnie. Lepiej postawić na jakość a nie na ilość. Unikniemy w ten sposób rozczarowań spotykając się z nieuczciwym pracodawcą, a także zaoszczędzimy czas spędzony na rozmowach kwalifikacyjnych.

Lista potencjalnych pracodawców
Poszukiwania pierwszej pracy zacznijmy od zrobienia listy firm/pracodawców, którzy nas interesują. Przygotujmy dokumenty i wyślijmy je listem lub zawieźmy bezpośrednio do siedziby firmy. Nawet jeśli pracodawca w chwili obecnej nie prowadzi naboru, być może w niedługim czasie pojawi się wakat. Swoją aplikację zgłośmy również do agencji pośrednictwa pracy – można wysłać im dokumenty lub jeśli jest taka możliwość, zarejestrujmy się w bazie danych.

Ogłoszenia o pracę
Codziennie przeglądajmy oferty na stronach internetowych. Aktualnie jest wiele portali, które trudnią się w ogłoszeniach i codziennie pojawia się wiele nowych ofert zatrudnienia. Warto również odwiedzić strony internetowe naszego regionu – tu również możemy znaleźć interesujące oferty pierwszej pracy. Co najmniej raz w tygodniu zainwestujmy w prasę, zarówno tą ogólnopolską jak i lokalną. Nie wszystkie firmy korzystają z usług internetu, niektóre nadal preferują umieszczanie ofert w gazecie. Odwiedźmy lokalny Urząd Pracy – w porównaniu z internetem, nie ma tam tak wiele ofert, ale może jednak znajdzie się coś dla nas.

Wiarygodność ofert
Jeśli już znajdziemy oferty, które spełniają nasze oczekiwania odnośnie pierwszej pracy, warto im się bliżej przyjrzeć i sprawdzić ich wiarygodność. Ogłoszenie powinno zawierać nazwę pracodawcy, ewentualnie agencji zajmującej się rekrutacją. Treść ogłoszenia powinna jasno prezentować wymagania odnośnie kandydatów i szczegółowo określać obowiązki wynikające z tego stanowiska. Unikajmy ogłoszeń zawierających obietnice wysokich zarobków w krótkim czasie.