Pomagamy wybrać olej - który najlepiej zabezpieczy silnik?

Najlepszym sposobem na zabezpieczenie naszego silnika jest wybór oleju odpowiedniej jakości i lepkości, zgodnego z zaleceniami producenta pojazdu.

Obecnie na półkach sklepowych znajdziemy wiele rodzajów oleju silnikowego, nie jesteśmy więc ograniczenie do produktów jednej firmy. Olej musi mieć odpowiednią jakość i lepkość, dobrze też, jeżeli jest to produkt znanej marki. Najważniejsze, aby wybrać olej nie gorszej jakości niż zalecany przez producenta naszego pojazdu.

Wybrać olej mineralny czy syntetyczny?

Często producenci samochodów zawierają umowy z firmami oferującymi oleje i w instrukcjach obsługi znajdziemy zalecenie do stosowania produktu danej firmy. Narzucanie klientowi danej marki środka smarnego jest niezgodne z prawem. Nie musimy kierować się konkretną marką, najważniejsze są jego parametry. Na rynku znajdziemy oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Mineralne powstają w wyniku rafinacji ropy naftowej i zazwyczaj mają gorsze parametry, są też nieco bardziej gęste. Oleje syntetyczne można stosować w nowych silnikach bez większych obaw. Jeśli jednak posiadamy starszy samochód, lepiej wybrać dobrej jakości olej mineralny. Syntetyczne i półsyntetyczne środki bowiem doskonale rozpuszczają osady, jednak narażają tym samym silnik na rozszczelnienie. To w efekcie może doprowadzić do spadku mocy, a nawet do zatarcia sinika, zatem nie warto ryzykować. Równie ważną kwestią jest stosowanie oleju zgodnie z jego przeznaczeniem. Pod żadnym pozorem nie wlewajmy do silnika benzynowego środka przeznaczonego do jednostki wysokoprężnej, czyli diesla z olejem napędowym. Oleje przeznaczone do pojazdów z instalacją LPG zawierają specjalne dodatki, takie jak wyższa rezerwa alkaliczna, pomagająca minimalizować negatywne skutki eksploatacji.

Jaki najlepiej wybrać olej?

Dla kierowcy najważniejsze, by przy jego wyborze kierował się jego jakością i lepkością, zgodną z wymogami producenta pojazdu. Możemy oczywiście wybrać olej lepszy jakościowo, o wyższej lepkości, jednak nigdy nie wybierajmy gorszego. Warto również pamiętać, że środek smarny o wyższych parametrach może doprowadzić do wymycia osadów na ścianach komory spalania, czego następstwem będzie pogorszenie kompresji silnika. Jakość oleju rozpoznamy dzięki literowym oznaczeniom - od A do L, gdzie „A” oznacza ten o najwyższej jakości, „L” - najniższej. Olej musi być produktem markowym, z badaniami dopuszczającymi go do stosowania w samochodzie. Jego jakość znacząco wpływa na żywotność jednostki napędowej. Lepkość natomiast rozpoznamy poprzez oznaczenie dwoma liczbami, oddzielonymi literą „W”, przykładowo 5W40. Pierwsza liczba odpowiada za właściwości oleju przy niskich temperaturach, druga zaś w wysokich. Wyższa liczba odpowiada za zachowanie optymalnych właściwości przy wyższych temperaturach. Zły dobór oleju może spowodować, że w danych warunkach będzie on zbyt gęsty lub zbyt rzadki, przez co nie zostanie odpowiednio rozprowadzony na wszystkich elementach. W chłodnym klimacie lepiej wybrać olej o mniejszej lepkości, natomiast w cieplejszych warunkach lepiej sprawdzą się gęstsze środki smarne.