Pomysł na menu wegańskie

Nie używając produktów pochodzenia zwierzęcego możemy przygotować zupę groszkową, spaghetti i sałatkę owocową, tworząc pełnowartościowe menu wegańskie.

Weganie są osobami, które z powodów religijnych, etycznych lub zdrowotnych wyłączyły z diety produkty pochodzenia zwierzęcego. Restrykcyjne menu wegańskie nie dopuszcza spożywania mięsa ani produktów takich jak miód, mleko, sery i jaja. Prawidłowo skomponowana dieta wegetariańska zawiera niski poziom cholesterolu i mimo braku białek zwierzęcych dostarcza pełen zestaw wartości odżywczych, dlatego nawet jeśli nie jesteśmy weganami, warto od czasu do czasu wypróbować menu wegańskie. Z bezmięsnych dań można skomponować naprawdę smaczny, pełnowartościowy obiad.

 

 

  • Groszkowa zupa-krem

Obiadowe menu wegańskie może otwierać ta smaczna i łatwa w przygotowaniu zupa. Przygotowujemy ją z dwóch puszek groszku konserwowego, pietruszki, dwóch marchewek, małego selera, cebuli i 4 ząbków czosnku. W garnku podsmażamy na oleju cebulę i posiekane w drobne paseczki warzywa. Kiedy będą już złociste, dodajemy półtora puszki groszku razem zalewą, dolewamy wody i całość gotujemy, aż warzywa będą miękkie. Następnie pozostawiamy zupę do ostygnięcia. Miksujemy ją na gładką masę, dodając surowy czosnek. Jeśli jest za rzadka, możemy ją zagęścić, dodając łyżkę mąki pszennej. Zupę ponownie gotujemy, gotową możemy zabielić kilkoma łyżkami niesłodzonej śmietany roślinnej. Przyprawiamy solą, pieprzem i dużą ilością koperku. Składników wystarczy na dwa litry zupy, więc jeśli przygotowujemy menu wegetariańskie dla małej liczby osób, zmniejszmy wszystkie składniki o połowę.

 

  • Spaghetti z sosem putanesca

Ponieważ klasyczny sos putanesca zawiera anchois, należy zrobić jego uproszczoną wersję. Menu wegańskie nie dopuszcza spożywania produktów zawierających jaja, dlatego najlepszym makaronem do spaghetti będzie pełnoziarnisty lub razowy, nie zawierających ich w składzie. Torebkę makaronu gotujemy według przepisu na opakowaniu, nie zapominając o późniejszym zahartowaniu go zimną wodą, aby był sprężysty. Na patelni, na kilku łyżkach oliwy z oliwek podsmażamy drobno pokrojoną paprykę, dwie cebule i kilka ząbków czosnku na złoto. Dodajemy jedną puszkę pomidorów, odsączonych wcześniej z zalewy. 100 g czarnych oliwek kroimy na plasterki dodajemy do sosu. Łączymy z makaronem i przyprawiamy ziołami prowansalskimi lub świeżą bazylią i oregano.

 

  • Egzotyczna sałatka owocowa

Menu wegańskie może zostać zwieńczone pysznym deserem. Przygotowujemy banana, ćwierć arbuza, kiść winogron, dwie pomarańcze, trzy brzoskwinie i trzy owoce kiwi. Wszystkie składniki tniemy w kostkę lub plasterki i mieszamy w salaterce. Łączymy je z sosem zrobionym z soku z połowy wyciśniętej cytryny i dwóch łyżek cukru lub podlewamy połową szklanki soku pomarańczowego. Tak skomponowane proste menu wegańskie dostarczy kompletu witamin i składników odżywczych.