Praca przy komputerze: jak chronić oczy

Praca przy komputerze może być szkodliwa dla wzroku, dlatego należy chronić oczy przez odpowiednie urządzenie miejsca pracy, dietę i ćwiczenia.

Długotrwała praca przy komputerze jest bardzo męcząca dla oczu. Patrząc w monitor komputera znacznie rzadziej niż zazwyczaj mrugamy (przez co spojówki i rogówki nie są odpowiednio nawilżone), a także przez cały czas skupiamy swój wzrok na jednym, blisko położonym obiekcie (co sprawia, że mięśnie oka ulegają osłabieniu, zmniejsza to także zdolności akomodacyjne naszych oczu). Aby uniknąć negatywnych skutków zbyt długiego przebywania przed komputerem, należy zadbać o odpowiednie warunki pracy, tak aby jak najbardziej chronić swój wzrok.

Prawidłowe ustawienie komputera do pracy

Aby praca przy komputerze nie przemęczała zbytnio naszego wzroku, należy zadbać, aby był on odpowiednio ustawiony. Optymalna odległość monitora od oczu wynosi około 60-70 centymetrów. Środek ekranu powinien znajdować się około 20 centymetrów poniżej oczu. Monitor powinien być ustawiony bokiem do okna, tak aby zapewnić naszym oczom dużą dawkę naturalnego światła i jednocześnie ochronić je przez odbijającymi się od ekranu refleksami, które są dodatkowym obciążeniem dla wzroku. Powinniśmy również zadbać o to, aby nie było zbyt dużego kontrastu między jasno świecącym monitorem, a znajdującym się za nim tłem – powinno być ono również dość jasne. Obok komputera dobrze jest także postawić jakąś roślinę – zerkanie na zieleń pomaga oczom odpocząć. Jeśli to możliwe pomieszczenie, w którym odbywa się praca, należy dość często wietrzyć, aby zwiększyć poziom wilgotności powietrza (można także umieścić w pokoju specjalny nawilżacz).

Dieta i gimnastyka dla osób pracujących z komputerem

Osoby spędzające dużą ilość czasu na pracy przy komputerze powinny także zadbać o to, aby ich dieta zawierała wszystkie składniki niezbędne do prawidłowej pracy wzroku. Najbardziej istotne dla oczu są witaminy A, C i E. W aptekach dostępne są specjalne preparaty zawierające te składniki, a także beta-karoten i luteinę, które dodatkowo wzmacniają wzrok. Warto także pamiętać o gimnastyce oczu, która będzie chronić ich mięśnie przed osłabieniem. Przez kilka minut można na przykład patrzeć na przemian na bliskie i odległe przedmioty, zataczać gałkami ocznymi małe i duże kręgi, patrzeć w górę i na dół lub pod różnymi kątami na boki. Można także na kilka sekund zamknąć oczy, po czym przez minutę mrugać powiekami, aby nawilżyć spojówki i rogówki.