Przyczyny i leczenie zapalenia ścięgna Achillesa

Nieumiejętne prowadzenie treningów jest najczęstszą przyczyną bolesnej, choć stosunkowo łatwo wyleczalnej kontuzji, czyli zapalenia ścięgna Achillesa.

Ścięgno Achillesa jest jednym z największych ścięgien w ludzkim ciele. Znajduje się w łydce, gdzie łączy ze sobą dwa mięśnie: płaszczkowaty i brzuchaty. Właśnie ta część nogi umożliwia człowiekowi bieganie, skakanie, czy zwykłe wspinanie się na palce. Istotna rola, jaką Achilles odgrywa w ludzkim organizmie sprawia, że zapalenie ścięgna Achillesa, jedna z najpopularniejszych kontuzji sportowych, jest nie tylko urazem bolesnym, ale i dokuczliwym w życiu codziennym.

 

Przyczyny
Na zapalenie ścięgna Achillesa narażeni są zarówno wyczynowi sportowcy, na przykład biegacze, gimnastycy czy skoczkowie, jak i osoby uprawiające aktywność fizyczną sporadycznie. Najczęstszą przyczyną wystąpienia tej dolegliwości jest nadmierne przeciążenie treningowe oraz nieumiejętne prowadzenie ćwiczeń. Ryzyko wystąpienia zapalenia ścięgna Achillesa wzrasta, gdy trening jest okazjonalny, ale bardzo intensywny, co jest niezwykle powszechne wśród osób pragnących szybko zobaczyć efekty swoich ćwiczeń. Ścięgno narażone jest również wtedy, gdy intensywny trening, na przykład biegowy, prowadzony jest bez odpowiedniego przygotowania, rozgrzewki i rozciągnięcia mięśni. U źródeł przeciążenia, a w konsekwencji zapalenia ścięgna, mogą leżeć przyczyny pozornie banalne, jak długotrwałe powtarzanie tego samego ruchu, niewłaściwe obuwie czy nagła zmiana nawierzchni treningowej. Nie bez znaczenia pozostaje również wiek ćwiczącego: między 25. a 30. rokiem życia w organizmie każdego człowieka rozpoczynają się zmiany zwyrodnieniowe, ścięgna stopniowo tracą elastyczność. W rezultacie wytrzymałość ścięgien i mięśni maleje, rośnie zaś ryzyko kontuzji. Zapalenie ścięgna Achillesa może być także efektem innego urazu, interwencji chirurgicznej lub nadmiernej pronacji, czyli skręcania kostki do środka, w wyniku której ścięgno narażone jest na nadmierne naprężanie i przeciążenie.

 

Leczenie
Uprawiając jakikolwiek wysiłek fizyczny, warto zadbać o to, aby w trakcie treningu nadmierne przeciążenia i ucisk na ścięgno nie wystąpiły. Do działań profilaktycznych zmniejszających ryzyko wystąpienia zapalenia ścięgna Achillesa należy wykonywanie rozgrzewki przed rozpoczęciem treningu, stosowanie odpowiednich przerw między treningami oraz dopasowanie ich intensywności do indywidualnych możliwości ćwiczącego. Jeśli jednak działania profilaktyczne nie spełnią swojego zadania i objawy zapalenia ścięgna Achillesa mimo wszystko wystąpią, należy podjąć działania zmierzające do zapobiegnięcia pogłębianiu się kontuzji. Pierwszym krokiem jest natychmiastowe przerwanie treningów aż do powrotu całkowitej sprawności bolącej kończyny. W tym czasie należy także unikać długich i forsownych spacerów, biegów, przenoszenia ciężarów, czy innych aktywności, mogących dodatkowo obciążać ścięgno. Oprócz tego warto podjąć działania doraźne, aby uśmierzyć ból: na obolałe ścięgno nałożyć zimny okład, nogę przez jakiś czas utrzymywać w pozycji uniesionej, a następnie unieruchomić bandażem elastycznym. Pomocą mogą okazać się również wszelkiego rodzaju preparaty przeciwzapalne i przeciwbólowe. Jeśli objawy zapalenia ścięgna Achillesa nie ustąpią, konieczne jest udanie się do specjalisty, który pomoże zidentyfikować źródło bólu, zaleci leczenie ultradźwiękami, masaż lub rehabilitację.